Drottningens juvelsmycke

Originaltitel: Drottningens juvelsmycke
Regissör:Bengt Lagerkvist
Utgivningsår:1967

Om Drottningens juvelsmycke:

Drottningens juvelsmycke är ett drama som utspelar sig vid tiden för mordet på Gustav III år 1792. Förlagan, av Carl Jonas Love Almqvist, räknas som en av Sveriges första historiska romaner.

Per Oscarsson, Mimmo Wåhlander, Olof Bergström, Frej Lindqvist, Bertil Norström, Marianne Wesén, Tor Isedal, Morgan Andersson, Hans Wahlgren

Bengt Lagerkvist

Drama

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Drottningens juvelsmycke  (0 diskussioner)
Kommentarer om Drottningens juvelsmycke (1 st)
Redheaded (Anmäl)   22:15 7/2
Den här lilla historien får godkänt enbart pga Stig Järrels insats! Det är en svartvit miniserie som mer är en teaterpjäs i utformningen. Den har en berättare, Per Oscarsson, och rollerna bär peruk och 1700-talsutstyrsel. Den unge kungen, Björn Gustafsson, är särskilt tramsig... Men den onde Reuterholm (Järrel) är fenomenal! Han försöker på alla sätt tygla den frispråkiga Tintomara, men är egentligen betagen av henne och vill att hon ska falla för honom. Men Reuterholm är även känd som sadist, så det går sådär... I två avsnitt är Reuterholm med och de är de bästa.