Duellanterna

Originaltitel: The Duellists
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1977

Om Duellanterna:

Två unga franska officerare i Napoleons armé hamnar i bråk, vilket urartar i en duell. Det blir en våldsam konflikt som följer dem under lång tid.

Titel: Barry Lyndon
Originaltitel: Barry Lyndon
Regissör: Stanley Kubrick
År: 1975
Genre: Drama, Romantik, Krig
Barry Lyndon
Titel: Markisinnan von O
Originaltitel: Die Marquise von O...
Regissör: Eric Rohmer
Regissör: Atom Egoyan
År: 1997
Film nr.: 2071
Ljuva morgondag

Harvey Keitel, Albert Finney, Keith Carradine, Edward Fox, Cristina Raines, Robert Stephens, Tom Conti, John McEnery, Diana Quick, Alun Armstrong

Gerald Vaughan-Hughes

Drama, Krig

Storbritannien
Diskussioner om Duellanterna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Duellanterna (56 st)
papabobadiof (Anmäl)   5/5 2015
Rätt platt och intetsägande historia som aldrig riktigt engagerar. En svag trea blir det dock till slut tack vare det väldigt snygga fotot, kostymeringen och scenografin.
pufred (Anmäl)   14/1 2015
Tidsenlig, stilenlig tidig film av Ridley Scott. Fantastiskt foto, musik, miljöer men lite väl enkel handling och något felcastad. En del brukar säga Barry Lyndons lillebror och det stämmer ganska bra. 3+
Rehn108 (Anmäl)   10/1 2014
Jag älskar den här typen av filmer! Det är ett lågmält, något deppigt drama i historiska miljöer som allt som oftast är kalla och regniga. Dimmiga och daggtäckta franska ängar kan få mig att gå i taket nästan oavsett kvalitet på filmens innehåll. Men den här filmen är snygg och bra, utöver de underbara miljöerna. En riktig pärla i mina ögon.
ryderup (Anmäl)   8/12 2013
Gränsar till Monty Python på sina ställen och samtidigt Liftaren. Absurd plot men kanske det som gör den lite underbar.
Ghostface (Anmäl)   8/12 2013
Barry Lyndons lillebror som är en underskattad pärla. Snudd på toppbetyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Duellanterna