Dumbo

Originaltitel: Dumbo
Regissör:Tim Burton
Utgivningsår:2019

Om Dumbo:

Här får vi möta Holt Farrier, en före detta cirkusstjärna som, när han återvänder från kriget, upptäcker att hela hans liv vänts upp och ner. Cirkusdirektören Max Medici anställer Holt för att ta hand om en nyfödd elefant, vars överdimensionerade öron gör honom till åtlöje på den inte alltför framgångsrika cirkusen. När Holts barn upptäcker att Dumbo kan flyga får de omedelbart besök av den övertygande entreprenören V.A. Vandervere och trapetskonstnären Collette Marchand vilka vill göra en stor stjärna av den annorlunda lilla elefanten.

Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Roshan Seth, Lars Eidinger, Deobia Oparei, Joseph Gatt, Miguel Muñoz Segura, Zenaida Alcalde, Douglas Reith, Phil Zimmerman, Sharon Rooney, Frank Bourke

Ehren Kruger

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Diskussioner om Dumbo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dumbo (2 st)
RunRiot (Anmäl)   22:13 30/4
Jag kan väl inte påstå att jag är något större fan av den gamla filmen, men det här var ett riktigt sömnpiller. Förhållandevis fri från de typiska Burton-fånerierna, vilket är ett plus, men storyn är papperstunn och karaktärsutvecklingen är gräslig. I den senare delen av filmen känns Dumbo själv dessutom mer som levande rekvisita än en huvudkaraktär. En del halvdåliga skådespelarprestationer finns också, speciellt barnen är riktigt träiga emellanåt. Den som tar priset är dock killen i "dödsstjärnan" på slutet. Maken till dåligt skådespeleri har jag sällan skådat, nästan så jag undrar om det var med flit. För övrigt känns det som det ligger ett halvkasst cgi-filter över det hela och det är pinsamt tydligt att filmen är gjord för 3D när de konstant viftar saker ut mot publiken. Väl medveten om att detta är en barnfilm och att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen, men jag tvivlar starkt på att jag hade gillat detta ens som barn.
myslas (Anmäl)   17:45 3/4
Dumbo har aldrig varit en av mina favoriter bland de animerade klassikerna från Disney men det är ändå en bra film. Det här däremot är mest en enda röra. Ganska snyggt visuellt som sig bör när Tim Burton står för regi men det här manuset funkar inte och skådespelarna är väldigt stela i sina roller.