Dunderklumpen

Originaltitel: Dunderklumpen
Regissör:Per Åhlin
Utgivningsår:1974

Om Dunderklumpen:

Dunderklumpen är ett ensamtroll som alltid bott för sig själv, men nu vill han ha sällskap och beger sig till beboeliga trakter.

Titel: Resan till Melonia
Originaltitel: Resan till Melonia
Regissör: Per Åhlin
År: 1989
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Resan till Melonia
Titel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Regissör: Tage Danielsson
År: 1975
Genre: Komedi
Släpp fångarne loss, det är vår!
Titel: Trion från Belleville
Originaltitel: Äppelkriget
Regissör: Tage Danielsson
År: 1971
Äppelkriget

Beppe Wolgers, Jens Wolgers, Kerstin Dunér, Halvar Björk (röst), Håkan Serner (röst), Gösta Ekman (röst), Toots Thielemans (röst), Lotten Strömstedt (röst), Sif Ruud (röst), Birgitta Andersson (röst), Stig Grybe (röst), Hans Alfredson (röst)

Beppe Wolgers

Animerad, Familjefilm

Sverige
Med i listor: Luleå filmfestival 2005, Sverige Topp 50
Filmnummer: 1940
Diskussioner om Dunderklumpen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dunderklumpen (261 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   00:02 14/6
Det säger en del om filmen att jag såg den för 11 år sen och kollade på den nu igen utan att minnas att jag sett den. Men humlan och "En-dum-en" är värda trean. (å Beppe är ju superskön)
KyLLo (Anmäl)   25/12 2018
Annars gillar jag svenskt 70-tal. Filmer tilläts vara originella, skildra en verklighet som inte var som inte följde någon utstakad väg och det fanns ofta en öppenhet.
Sture Stenhög (Anmäl)   4/11 2018
Här hade jag ingen nostalgifaktor att falla tillbaka på, och då blev det svårt att hitta mycket att uppskatta. Det är förvisso tekniskt imponerande med tanke på förutsättningarna, och jag gillar de ursvenska miljöerna, men det är nog allt. Humorn är barnslig, och storyn är tunn och repetitiv. I vanlig ordning ligger det också en uppfostrande anda över hela filmen, och Dunderklumpen själv är lite av en ful gubbe. Att Sverige överhuvudtaget överlevde 70-talet känns som ett mirakel
Barneyk (Anmäl)   4/4 2018
Nä, det här måste man nog sett då det begav sig och/eller när man var liten för att uppskatta. Svenskt 70-tal är en mycket mycket speciell period.
Rai (Anmäl)   9/12 2017
Inte min typ av film!