Betyg idag: 2 098 Besökare idag: 5 794

Originaltitel: Dune
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1984

Om Dune:

Hela universum är beroende av kryddan som bara finns på ökenplaneten Arrakis, även känd som Dune. Kontrollen över Arrakis och kryddan som finns där innebär kontrollen över universum. En filmatisering av den kända boken.
Se filmen på iTunes

Regissör: Greg Yaitanes
År: 2003
Genre: Drama, Science Fiction, Fantasy
Children of Dune

Sean Young, Max von Sydow, Everett McGill, Brad Dourif, Sting, Patrick Stewart, Freddie Jones, Virginia Madsen, Dean Stockwell, Kyle MacLachlan, Linda Hunt, Jürgen Prochnow, Silvana Mangano, Jack Nance, Francesca Annis, José Ferrer, Kenneth McMillan

David Lynch

Action, Äventyr, Science Fiction

Recension Dune

- jotnan sätter betyg 2 och skriver:
Dune är sannerligen en utstickare bland den berömde regissören David Lynchs verk. Ofta beskrivs den som en flopp, men är det verkligen en rättvis bedömning? Har Dune blivit bättre eller sämre med tiden? Först och främst hade jag inga som helst förhoppningar kring den här filmen. Jag är ett stort fan av Lynch men som jag läst tidigare är denna inte särskilt representativ för hans andra, mycket bra...

Recension av Dune - Läs hela!

Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Dune  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dune (405 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   14:11 21/10
andmoreagain (Anmäl)   3/12 2016
Lynchs sämsta film som han gärna själv vidhåller och med en berömd obegriplig handling. Har nu sett om den och jag antog att jag fattade själva ramhandligen (men kanske valde att inte bry mig om detaljerna) men den är fantastisk ospännande och tråkig, vilket blir, för mig, extra påtagligt när det kommer till ett sci-fi-äventyr. Ska även försöka mäkta med att se en fan-edit.
karlmats (Anmäl)   30/7 2016
Jag har haft boken i bokhyllan i 15 år men ännu inte läst den. Jag spelade spelet när jag var kid och tyckte det var roligt. Varför jag inte sett filmen förrän nu vet jag inte men det var då på tiden att besöka Atreides och Harkonnens igen. Lynch är ju en märklig figur i sig så det är väl inte så konstigt att hela filmen blir en förvirrande knarktripp. Det är lite svårt att hänga med i svängarna hela tiden men det känns episkt och det är extremt snygga miljöer så handlingen blir på nåt sätt underordnad ändå. Specialeffekterna har inte åldrats väl men det kan jag leva med. Det är en värld jag känner att jag gillar och jag ser fram emot att ta tag i boken som antagligen är många gånger bättre. Efter lite velande blir det en svag 3a till slut, behöver nog se om filmen efter att ha läst boken. Det faktum att Patrick Stewart och Sean Young är med skadar inte direkt avrundningen heller.
Jamesa (Anmäl)   21/4 2016
Skön sci-fi med skönt tempo.
Holliday (Anmäl)   23/1 2016
Trea till originalet, en svag femma till den förlängda versionen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dune