Betyg idag: 2 105 Besökare idag: 6 753

Originaltitel: Dune
Regissör:John Harrison
Utgivningsår:2000

Om Dune:

Kryddan. En av universums mest eftertraktade skatter, porten till en större insikt, källan till visdom. Men den finns bara på planeten Arrakis, även känd som Dune. Det är här en gigantisk konflikt kommer att utspela sig.

Titel: Dune
Regissör: Pitof
År: 2001
Genre: Action, Kriminalare, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Vidocq

William Hurt, Ian McNeice, Giancarlo Giannini, Saskia Reeves, Alec Newman, James Watson, Jan Unger

John Harrison

Drama, Science Fiction, Fantasy, Mini-serie

USA, Kanada, Tyskland, Italien, Tjeckien
Med i listor: Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Dune  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dune (46 st)
Jamesa (Anmäl)   21/4 2016
Ok. Lynch mycket bättre.
ilBrutto (Anmäl)   26/10 2013
Den här är så fruktansvärt dålig, det enda är väl att den försöker följa boken bokstavligt. Lynchs filmatisering är inte lyckad men ett mästerverk jämfört med denna skit! Läs böckerna istället!
ernils_l (Anmäl)   22/6 2010
Sjukt jävla dåligt. Jag är ett fan av boken, men har generellt sett ingenting emot filamtiseringar. Lynch version är kanske ingen höjdare, men den är ruskigt mycket bättre än den här smörjan. Uselt manus som genom dålig anpassning efter boken är fyllt av loopholes och folk som försvinner, hyfsat svaga skådisar med tramsiga accenter, en CGI som knappt går att jämföra med cutscenesen i första Starcraft, och framförallt en helt omotiverad längd. Om man inte följer boken finns ingen orsak att göra den fem timmar lång. Finns enstaka trevligt scener, kul att se vissa scener från boken på film, och dräkterna är ibland helt sjukt snygga. Utöver det är den ingenting. Och sen när kan maskar ryta?
mindcooler (Anmäl)   31/5 2010
Bra början, inte lika bra slut.
Annisen (Anmäl)   21/1 2010
Gillar den här bättre än Lynchs. Alec Newman är bättre i rollen än Kyle Mclaghlan tycker jag. Ovanligt trogen boken den är baserad på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dune