Dungeons & Dragons

Originaltitel: Dungeons & Dragons
Regissör:Courtney Solomon
Utgivningsår:2000

Om Dungeons & Dragons:

I staden Sumdall i det magiska Izmers rike använder den skyddande regeringen Karmosinvakterna kungaspiran för att kontrollera de alltid kraftfulla gyllene drakarna och fredsväldet. Med kejsaren död och med hjälp av en mördares gift, ärver den 16 år gamla prinsessan Savina inte bara tronen, utan också den kungliga spiran. Med en ungdomlig idealism bestämmer hon att alla människor ska vara lika, från icke adliga personer till regerarklassen, magihanterande trollkarlar. Detta passar inte alls trollkarlarna, så Archmage Profion leder en revolt i rådet mot Savinas regler, och tvingar henne att lämna ifrån sig den kungliga spiran.

Titel: Dungeons & Dragons: Wrath of the Dragon God
Regissör: John Milius
År: 1982
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Conan – barbaren
Titel: Hercules och det förlorade kungariket
Originaltitel: Hercules and the Lost Kingdom
Regissör: Harley Cokeliss
År: 1994
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Hercules och det förlorade kungariket
Titel: Ladyhawke
Originaltitel: Ladyhawke
Regissör: Richard Donner
År: 1985
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr, Fantasy
Ladyhawke

Jeremy Irons, Bruce Payne, Justin Whalin, Marlon Wayans, Robert Miano, Tomás Havrlik, Thora Birch, Edward Jewesbury, Zoe McLellan, Lee Arenberg, Kristen Wilson, Richard O'Brien (I)

Carroll Cartwright, Topper Lilien

Äventyr, Fantasy

USA, Tjeckien

Recension Dungeons & Dragons

- RasmusOrsén sätter betyg 2 och skriver:
En fantasyfilm baserad på det legendariska rollspelet med samma namn. Konceptet är detsamma men känns inte lika brett eftersom det håller sig inom handlingens ramar. För länge sedan i riket Izmir rådde länge ett segregerat samhälle mellan adeln av magiker och de ofrälse fattiga. Den unga kejsarinnan (Thora Birch) gör allt för att ändra på detta medan den ondskefulla Profion (Jeremy Irons) gör allt...

Recension av Dungeons & Dragons - Läs hela!

Med i listor: Fantasy, Filmtipsets Sämsta 250
Diskussioner om Dungeons & Dragons  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dungeons & Dragons (258 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
skräp
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Sämre än sämst, såg den här filmen i USA och jag tror jag lämnade biosalongen och åkte hem....
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
Jag gillar faktiskt den här filmen. Tycker den är spännande och välgjord. Bra skådespelare och snygga specialeffekter.
Palle Puck (Anmäl)   7/12 2014
Dåliga skådisar och dåliga effekter. Det enda som fick mig att se färdigt var Jeremy Irons och att D&D var det första RPG jag spelade i början på 80-talet. Nostalgin fick sig en törn dock, för det kändes aldrig som spelet gjorde.
lucius (Anmäl)   1/8 2014
Vet inte vad jag ska tycka om det här riktigt. Å ena sidan är den ett hån mot allt vad D&D är. Å andra sidan är den något av en hommage till alla tidiga äventyr man spelade när vad som helst med en gnutta anknytning till tomtar och troll kunde dyka upp och ens rollpersoner kunde vara precis hur banala och fåniga som helst.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dungeons & Dragons