Grottmannen Dug

Originaltitel: Early Man
Regissör:Nick Park
Utgivningsår:2018

Om Grottmannen Dug:

Berättelsen om den modige Grottmannen Dug, som tillsammans med sin bästa vän Hognob och deras stam försöker få förhistorisk tid att gå ihop, vilket bland annat innebär att gänget måste kämpa mot en mäktig fiende, Lord Nooth, för att rädda deras hem.

Tom Hiddleston (röst), Maisie Williams (röst), Eddie Redmayne (röst), Richard Ayoade (röst), Timothy Spall (röst), Mark Williams (I) (röst), Miriam Margolyes (röst), Rob Brydon (röst), Johnny Vegas (röst), Nick Park (röst), Kayvan Novak (röst)

Mark Burton, James Higginson

Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy

USA, Storbritannien, Frankrike
Diskussioner om Grottmannen Dug  (0 diskussioner)
Kommentarer om Grottmannen Dug (5 st)
Ful_fisk (Anmäl)   07:55 16/4
Storyn har man ju sett tusen gånger, men visst finns här en hel del skratt och underhållning och givetvis är det snyggt animerat. Varken den bästa eller roligaste filmen av Nick Park, kanske snarare den svagaste, men den kryper över godkänt-linjen.
Lotso (Anmäl)   4/4 2018
I sin helhet är detta en underhållande film för familjen och där är något för alla. Även ifall den inte riktigt når upp till samma nivå som de tidigare filmerna från samma bolag så är där saker att njuta av. Handlingen är dock den svaga länken, men med en härlig stop-motion animation och bra komedi blir det ett välbalanserat team.
dafreakish (Anmäl)   1/4 2018
Aardman gör det de är bäst på, på gott och ont, även denna gång. Det känns bekant ur en estetisk synvinkel men också på grund av att storyn är väldigt basic, vilket är Aardmans största problem. Det är dock oerhört roligt, välgjort och fyndigt. Klart värd en titt, om inte annat för de många skratten.
Jaganatha (Anmäl)   23/3 2018
Tyvärr är det här rätt blekt för att vara Nick Park och Aardman Studios. Själva grundidén om en clash mellan de primitiva stenåldersmänniskorna och de modernare bronsåldersmänniskorna utmynnar bara i en rätt händelsefattig fotbollsmatch där ett fortsatt liv i en viss dal står på spel. Gissa hur det slutar! Det hela brister på manusplanet och nästan inga skämt sätter sig i mitt minne, vilket är ett allvarligt fel. Klichéerna är också alltför många. Men animationen är ändå habil och filmen gör rätt i att inte dra ut på tiden. Kanske uppskattar barn denna film mer än vuxna som kan ha invändningar mot alla anakronismer.
DrJW (Anmäl)   11/3 2018
Handlingsmässigt så är den här kliché, de är i princip varenda sport och underdog-rulle man har sett, men den här var faktiskt väldigt rolig och underhållande. Filmen är riktigt bra gjord och jag är väldigt glad att Nick Park fortfarande håller stop motion-animation vid liv, de är rätt sällsynt att se en sån konstform nu för tiden. Om man gillar Wallace och Gromit, Fåret Shaun och Flykten från Hönsgården, då kommer man definitivt att gilla den här filmen.