East is East

Originaltitel: East is East
Regissör:Damien O'Donnell
Utgivningsår:1999

Om East is East:

Filmen handlar om George, som är en stolt pakistanier, gift med Ella, en engelska, som skänkt honom sex pojkar och en flicka. Familjen driver en liten Fish & Chips-butik i Manchester. Ella älskar sin man, som hon varit gift med i mer än 25 år. Men hon värnar i lika hög grad om sina barns välbefinnande. Pappa George vill nämligen att barnen skall fostras i den pakistanska kulturen, något som de värjer sig emot med all kraft. Katastrofen blir ett faktum när äldste sonen Nazir skall gifta sig med en av fadern utsedd pakistansk kvinna. Mitt under den pågående traditionella bröllopsceremonin rymmer Nazir... utan brud!

Titel: En öm kyss
Originaltitel: Flawless
Regissör: Joel Schumacher
År: 1999
Flawless

Om Puri, Linda Bassett, Jordan Routledge, Ian Aspinall, Jimi Mistry, Archie Panjabi, Gary Lewis

Ayub Khan-Din

Drama, Komedi

Storbritannien
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om East is East  (0 diskussioner)
Kommentarer om East is East (58 st)
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Brittisk film är som oftast en fröjd att ta del av och när den går på temat kulturkrock så finns det både ett bra upplägg för humor och drama. Jag gillar filmen på ett sevärt och trevligt sätt. Jag uppskattar både humorn och det ibland starka dramat som historien bjuder på. Jag har också lätt att tycka om både skådespelarna och karaktärerna de här spelar. 3+
Nena2000 (Anmäl)   6/6 2014
En av mina absoluta favoritfilmer, har den på dvd och har sett den massor med gånger. Att den skulle vara en komedi är en myt, det är en ganska mörk film men inte utan riktigt dråpliga inslag. Ska ni se den så förvänta er drama, inte komedi!!!
Lurtz (Anmäl)   20/7 2011
Gillar den här men vet inte om jag borde. Det är definitivt en komedi, paroderar andra filmer på samma tema - använder sig av klichéer och stereotyper på ett väldigt uppenbart sätt - fast lyckas ändå framföra ett liknande, seriöst budskap. Var bara nominerad till BAFTA för övrigt.
mammene (Anmäl)   18/2 2010
Här har man lyckats visa på ett allvarligt problem mellan olika kulturer med en stor portion humor utan att ta focus från kärnan. Patriarken framställdes i all sin manlighet som ganska ynklig. "Tomma tunnor skramlar mest". Härlig musik!
xorcist (Anmäl)   10/2 2010
Den gick under genrebestämmelsen "komedi" ikväll hos Svt, vilket är klart felaktigt. Drama känns bättre. Även jag gillar skildringen av kulturkrocken och den ganska så hemska kamp som uppstår mellan George och Ella. Hur barnen in i det sista låter sig bli överkörda av fadern och hur denne inte förstår vad som är fel känns verkligt och är klart välspelat. Ser man filmen utan förväntningar på komiska inslag blir den genast mycket bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till East is East