Easy Rider

Originaltitel: Easy Rider
Regissör:Dennis Hopper
Utgivningsår:1969

Om Easy Rider:

Easy Rider är filmen som fick amerikanska män att längta efter att sätta sig på en motorcykel och ge sig iväg. Billy och Wyatt/Captain America färdas genom USA på var sin Harley Davidson och träffar på hela spektrat av människor, från hippies till hillbillies.
Se filmen på iTunes

Regissör: Monte Hellman
År: 1971
Genre: Drama, Roadmovie
Fortare än döden

Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson, Luke Askew, Toni Basil, Karen Black, Luana Anders, Sabrina Scharf, Robert Walker Jr, Phil Spector, Warren Finnerty, Antonio Mendoza, Hayward Robillard, Arnold Hess Jr, David C Billodeau, Johnny David

Terry Southern, Peter Fonda, Dennis Hopper

Drama, Äventyr, Roadmovie

Recension Easy Rider

- Bobby Peru skriver:
Den här stora kultfilmen kom att förändra hela filmhistorien över en natt. 1969 var ett viktigt år för filmen. Två år tidigare hade ju tuffingar till filmer som Bonnie and Clyde och Point Blank gått upp på biograferna. Dennis Hoppers lågbudgetfilm kom att bli en influens för många filmskapare. Vill ni ha en liten inblick i hur 70-talets rebelliska filmvåg kickades igång är det här en film att notera,...

Recension av Easy Rider - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2003, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Easy Rider  (0 diskussioner)
Kommentarer om Easy Rider (409 st)
Sir_Lord (Anmäl)   21:41 30/1
2 pundande hippies som drar genom USA på hoj. Bjuder på schyssta landskapsbilder men iövrigt rätt tunt
Bumbi78 (Anmäl)   15:04 28/1
Är det en bra film - nej, inte speciellt. Produktionen är minst sagt undermålig och mycket verkar improviserats fram längs vägen. Som tidsdokument funkar dock Easy Rider alldeles utmärkt och Fonda / Hopper passar bra i huvudrollerna. Soundtracket är ju också en självklarhet att nämna.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14:19 5/1
Totalt överskattad!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
överskattad
Starkbröl (Anmäl)   22/7 2017
Har aldrig förstått storheten i filmen och var därför tvungen att se om den. Kan fortfarande inte förstå. Jack Nicholson spelar Jack Nicholson.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Easy Rider