Ebbe: The Movie

Originaltitel: Ebbe: The Movie
Regissör:Jane Magnusson, Karin af Klintberg
Utgivningsår:2009

Om Ebbe: The Movie:

När det i slutet av 80-talet kom fram att Ebbe Carlsson bedrivit sanktionerade privatspaningar efter mordet på Olof Palme blev han under några år Sveriges kanske mest kände person. Justitieminister Anna-Greta Leijon avgick och Carl Lidbom fick i KU "veta hut". Men vem var egentligen denne mytomspunne Ebbe, och hur kunde han nå så långt? Med närmast klassiska arkivbilder och nygjorda intervjuer (med bland annat Leijon, Ingvar Carlsson och Mårten Palme) tecknas porträttet av en kufisk strebers uppgång och fall. Men också porträttet av ett annat Sverige, där journalister gick arm i arm med politiker - och där man på fullaste allvar frågade sig om det kunde finnas en "homosexuell konspiration" på regeringskansliet.

Titel: Amerikas ondaste man

Jane Magnusson (röst)

Jane Magnusson, Karin af Klintberg, Calle Marthin

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Ebbe: The Movie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ebbe: The Movie (46 st)
Roswall (Anmäl)   14:47 29/1
Med förbehåll för att jag inte känner till just något kring det som berättas är det här en fascinerande dokumentär och ett personligt öde som gått parallellt med Schein som jag just såg en dokumentär om. Det enda jag önskat mig mer av skulle varit fler klipp med Ebbe själv. Möjligen upplever jag det som att en bild drivs på.
goeran (Anmäl)   27/7 2014
Jane Magnussons och Karin af Klintbergs Ebbe - the Movie från 2009 ger inte direkt något nytt för den som följde sjuttio- och åttiotalens svenska samhällsdebatt men dokumentären är nog ändå värd att se.
Ima_Tree (Anmäl)   27/11 2013
Efter att ha sett den här och dokumentären "Kvinnan Bakom Thomas Quick" efter varandra kan man verkligen börja undra vad det är för ett Kalle Anka-land man lever i. Herre gud...
Catwalker (Anmäl)   12/1 2012
haha, denna måste jag se. bara i sverige, bara i sverige. naivitetens och det ideologiska tänkandets högborg. sverige på typ 50-talet måste varit underbart, att ha sådan tilltro till folk (så blir det fel rätt ofta också..)
emilstjernholm (Anmäl)   6/12 2011
Fascinerande dokumentär med många initierade förstahandskällor.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ebbe: The Movie