Eighth Grade

Originaltitel: Eighth Grade
Regissör:Bo Burnham
Utgivningsår:2018

Om Eighth Grade:

Trettonåriga Kayla uthärdar det nutida ungdomslivet i villaförorten. Hon försöker ta sig igenom sista veckan på middle school, slutet på ett katastrofalt skolår, innan hon ska ta sig an high school till hösten.

Titel: Linas kvällsbok
År: 2016
Film nr.: 120192
The Edge of Seventeen
Titel: Ligg med mig
Originaltitel: Få meg på, for faen
Regissör: Jannicke Systad Jacobsen
År: 2011
Ligg med mig

Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson, Jake Ryan, Daniel Zolghadri, Fred Hechinger, Imani Lewis, Luke Prael, Catherine Oliviere, Nora Mullins, Gerald W Jones, Missy Yager, Shacha Temirov, Greg Crowe, Thomas J O'Reilly, Frank Deal, Tiffany Grossfeld

Bo Burnham

Drama, Komedi

Med i listor: Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Eighth Grade  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eighth Grade (11 st)
haajen (Anmäl)   19:50 6/1
Löst sammanhållen film som känns lite enahanda efter ett tag. Inget en inte sett förr. Fisher är plågsamt bra.
stgurgel (Anmäl)   19/11 2018
Bra handling, manus, dialog, men jag blev mindre imponerad över skådespel och regi
Sture Stenhög (Anmäl)   14/11 2018
En sympatisk film som stundtals känns väldigt genuin, men som tyvärr inte vågar köra den linjen fullt ut. Istället slängs det in lite ansträngd humor här och var för att göra mainstreampubliken glad, och handlingsmässigt betar man av det mesta som man kan förvänta sig av en sådan här film. På sin höjd försöker man få till en liten twist på de välkända klichéerna, vilket ibland fungerar, ibland inte. Men Elsie Fisher är bra, och hennes karaktärs tafatta försök att navigera sig igenom tonårstillvaron är överlag träffsäkert skildrade. Greppet med Youtube-videorna är också väldigt lyckat, där förmedlas diskrepansen mellan huvudpersonens idealbild av sig själv och verkligheten på ett smart sätt. Men det går inte att komma ifrån att det här på det stora hela är en ganska traditionell ungdomsfilm, den är bättre än genomsnittet i genren, men har en bra bit upp till toppskiktet. Intressant annars att kidsen tydligen inte använder Facebook längre, det hade jag faktiskt missat, film är allmänbildande
elzplz (Anmäl)   27/10 2018
cute AF.
Barneyk (Anmäl)   26/10 2018
Oj, det här var verkligen jättebra! Att ha en så tydlig bild av vem man vill vara och att se världen så klart, om än naivt, men att inte kunna göra det. Att lära sig acceptera sig själv, att hitta sina egna vägar, hur man förhåller sig till det sociala parallellt på internet och afk. Unga tonåringar som faktiskt ser ut som unga tonåringar hjälper till att lyfta filmen. Jag gillar det här jättemycket!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eighth Grade