Eighth Grade

Originaltitel: Eighth Grade
Regissör:Bo Burnham
Utgivningsår:2018

Om Eighth Grade:

Trettonåriga Kayla uthärdar det nutida ungdomslivet i villaförorten. Hon försöker ta sig igenom sista veckan på middle school, slutet på ett katastrofalt skolår, innan hon ska ta sig an high school till hösten.

Titel: Ligg med mig
Originaltitel: Få meg på, for faen
Regissör: Jannicke Systad Jacobsen
Originaltitel: Linas kvällsbok
Regissör: Hella Joof
År: 2007
Linas kvällsbok

Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson, Jake Ryan, Daniel Zolghadri, Fred Hechinger, Imani Lewis, Luke Prael, Catherine Oliviere, Nora Mullins, Gerald W Jones, Missy Yager, Shacha Temirov, Greg Crowe, Thomas J O'Reilly, Frank Deal, Tiffany Grossfeld

Bo Burnham

Drama, Komedi

Diskussioner om Eighth Grade  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eighth Grade (12 st)
HerrNenne (Anmäl)   23:20 13/5
Fisher är brutalt bra. Filmen skrämmer mig genom att förbereda scener för ultimata obehagskänslor och förnedring men väljer oftast att inte ta den vägen. Det gör den helt rätt i, och förmedlar hopp och styrka istället för att gotta sig i förnedring och "verklighet". Jag vet inte om jag skulle säga att jag gillar den här filmen, men den känns sann och verklig och jag respekterar den verkligen.
haajen (Anmäl)   19:50 6/1
Löst sammanhållen film som känns lite enahanda efter ett tag. Inget en inte sett förr. Fisher är plågsamt bra.
stgurgel (Anmäl)   19/11 2018
Bra handling, manus, dialog, men jag blev mindre imponerad över skådespel och regi
Sture Stenhög (Anmäl)   14/11 2018
En sympatisk film som stundtals känns väldigt genuin, men som tyvärr inte vågar köra den linjen fullt ut. Istället slängs det in lite ansträngd humor här och var för att göra mainstreampubliken glad, och handlingsmässigt betar man av det mesta som man kan förvänta sig av en sådan här film. På sin höjd försöker man få till en liten twist på de välkända klichéerna, vilket ibland fungerar, ibland inte. Men Elsie Fisher är bra, och hennes karaktärs tafatta försök att navigera sig igenom tonårstillvaron är överlag träffsäkert skildrade. Greppet med Youtube-videorna är också väldigt lyckat, där förmedlas diskrepansen mellan huvudpersonens idealbild av sig själv och verkligheten på ett smart sätt. Men det går inte att komma ifrån att det här på det stora hela är en ganska traditionell ungdomsfilm, den är bättre än genomsnittet i genren, men har en bra bit upp till toppskiktet. Intressant annars att kidsen tydligen inte använder Facebook längre, det hade jag faktiskt missat, film är allmänbildande
elzplz (Anmäl)   27/10 2018
cute AF.