Eldfödd

Originaltitel: Firestarter
Regissör:Mark L Lester
Utgivningsår:1984

Om Eldfödd:

Andy och Vicky är två fattiga studenter som deltar i ett drogexperiment, arrangerat av det statliga institutet Butiken. Ett år senare gifter de sig och får en dotter. Det visar sig snart att lilla Charlie inte är en vanlig flicka. När hon blir arg får hon saker och ting att börja brinna, till och med människor. Butiken känner till hennes förmåga och vill nu ta henne. De har onda planer på att utveckla hennes kraft till att förgöra allt. Butikens agenter skickas ut på en fasansfull skräckjakt efter den flyende Charlie. Vad man inte räknar med är att även ett barn kan känna välbehag över makt och tilfredsställelse över hämnd... Efter en bok av Stephen King.

Titel: Carrie
Regissör: Simon Wincer
År: 1985
Genre: Familjefilm, Science Fiction
D.A.R.Y.L.

Drew Barrymore, David Keith, George C Scott, Martin Sheen, Moses Gunn, Heather Locklear, Freddie Jones, Art Carney, Louise Fletcher, Drew Snyder, Curtis Credel, Jeff Ramsey, Dick Warlock, Keith Colbert

Stanley Mann

Thriller, Skräck

Recension Eldfödd

- Rollywood sätter betyg 5 och skriver:
Jag tycker i det stora hela att det mesta i den här filmen ligger på plussidan och det är underhållning i högklass. Bra skådespel, effekter och ett manus av Stanley Mann som varit med enda sedan början av 50-talet gör detta till vad jag skulle vilja kalla ”en av tidernas största filmer”. Jag rekommenderar varmt den här filmen och ger den en femma, vilket är mycket ovanligt för att vara jag.

Recension av Eldfödd - Läs hela!

Med i listor: Stephen King
Diskussioner om Eldfödd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eldfödd (91 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Klassiker
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Det här var en av mina favoritfilmer när jag var grabb. Idag kan jag inte begripa hur jag kunde gilla den.
Lux Lisbon (Anmäl)   30/6 2014
Jag spelar huvudrollen. Du vill inte va min ovän.
Hypostas (Anmäl)   10/5 2014
Första halvan och slutet var bra, men det var ett långt segt parti innan finalen, som drar ner betyget till en tvåa. Skön musik med åttiotalskänsla av Tangerine Dream.
dangel (Anmäl)   1/2 2014
Helt okej filmatisering av Kings bok. Barrymore är fantastisk och jag tycker verkligen de har fångat det tajta band som finns mellan henne och Andy, precis som i boken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eldfödd