Elefantmannen

Originaltitel: The Elephant Man
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1980

Om Elefantmannen:

John Merrick är så ohyggligt deformerad att han är dömd att visas upp som missfoster på cirkus. I det viktorianska England är han känd som Elefantmannen. Med hjälp av doktor Frederick Treves försöker Merrick att återfå den värdighet han förlorat.

Titel: Mask
Regissör: Sidney Lumet
År: 1975
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
En satans eftermiddag

John Hurt, Anthony Hopkins, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller, John Standing, Freddie Jones, Phoebe Nicholls, Michael Elphick, Dexter Fletcher, Hannah Gordon, Helen Ryan, Lesley Dunlop, Kenny Baker

Christopher De Vore, Eric Bergren, David Lynch

Drama, Biografi

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Elefantmannen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elefantmannen (382 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra klassiker
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/11 2016
Det här är det absolut bästa David Lynch gjort!
RobinsTaste (Anmäl)   28/4 2015
Wow, vilken drös med goa kommentarer denna filmen fått. Och visst fattar jag att den har stor uppskattning. Men tycker inte detta är Lynchs bästa. Dock en bra film, utan tvekan. Men landar på en 3a.
Krille80 (Anmäl)   2/1 2015
Mina förväntningar på Elfantmannen var väldigt höga. Förväntningar som inte nåddes. Elefantmannen är en bra film men jag har riktigt svårt att se det fantastiska med filmen. Jag ser den stämningsfulla regin, de fina skådespelarprestationerna och ett manus som berör men för mig personligen blir slutresultatet en bra film, mer än bra men inte fantastisk. 4-
iamthenrone (Anmäl)   8/12 2014
Jag förstår inte vad som är så bra med den? Jag tycker den var långtråkig och förutsägbar. Och av alla designer på karaktärer i film, så var nog denna den värsta jag sett. Att han ser förskräcklig ut är nog, men att ge honom talfel och en nästan mesig röst också.. (john hurt har ju en skön röst egentligen) det blir för mycket, och manuset är torrt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elefantmannen