Elina - Som om jag inte fanns

Originaltitel: Elina - Som om jag inte fanns
Regissör:Klaus Härö
Utgivningsår:2002

Om Elina - Som om jag inte fanns:

Elina, 9 år får börja skolan igen efter en längre tids sjukdom. Hon hamnar omedelbart på kollisionskurs med sin nya stränga lärarinna. Elina gör uppror och snart är hela skolan och nästan hela det lilla samhället införstådda med vad som sker men ingen vågar ställa sig på Elinas sida.

Titel: Den bästa av mödrar
Originaltitel: Zozo
Regissör: Josef Fares
År: 2005
Zozo

Bibi Andersson, Natalie Minnevik, Marjaana Maijala, Henrik Rafaelsen, Tind Soneby, Björn Granath, Jarl Lindblad, Sara Arnia

Kjell Sundstedt, Jimmy Karlsson

Drama, Familjefilm

Sverige, Finland

Recension Elina - Som om jag inte fanns

- othis sätter betyg 5 och skriver:
Klaus Härös ”Elina – som om jag inte fanns” är sen senaste tidens mest omtalade barnfilm i Sverige och Finland, uppburen av kritiker, upptäckt av publiken och flerfaldigt prisbelönt. Elina är en flicka som växer upp i Tornedalen. Pappan är nyligen avliden och Elina bor med sin mor och två syskon på en liten gård i utkanten av ett samhälle. Några kor och ett moderns städjobb på skolan ger familjen den...

Recension av Elina - Som om jag inte fanns - Läs hela!

Med i listor: Norrbottens filmdagar 2004
Diskussioner om Elina - Som om jag inte fanns  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elina - Som om jag inte fanns (144 st)
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Ensamhet, javisst, men fick ingen relation till den här filmen...
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
päronanton (Anmäl)   19/8 2017
Älskar denna! Tycker den är helt underbar, både vad gäller handling,skådespeleri, miljön och musiken! En fantastisk film!
Gordyal (Anmäl)   21/11 2016
Varm men kärv svenskfinsk misärbarnfilm i underbara miljöer - jo, jag tackar, jag. Men helt nöjd är jag inte. Jag känner mig lite blåst på historian. Det hela är upplagt för så mycket, men det blir för lite av det. Helt okej film som borde ha varit skitbra. (8-/15)
Gigi1943 (Anmäl)   19/2 2014
Suveränt skådespeleri av Bibi (hennes absolut bästa rollprestation), jag HATADE henne filmen igenom, hade en elak klump i mellangärdet hela tiden. Skönt att det kom en "räddande ängel" - läraren - som inte var pedofil eller liknande. Barnen (speciellt Elina och systern) är ju sagolikt bra. Fotot får t.o.m fem+ och den här filmen är så vacker och njutningsfull så man nästan "smäller av". Jag tror att det är min första femma för året. Se den och njut! Val av miljö är det bästa någonsin på filmduekn.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elina - Som om jag inte fanns