Elizabeth I

Originaltitel: Elizabeth I
Regissör:Tom Hooper
Utgivningsår:2005

Om Elizabeth I:

Brittiskt drama om Englands mest färgstarka och berömda drottning genom historien. Drottning Elizabeth I, dotter till Henry VIII, enade inte bara den engelska och den katolska kyrkan under sin 45-åriga regeringstid: Hon brottades också med den spanska armadan, inrikespolitisk maktkamp och gjorde sig själv privat mytomspunnen genom att kalla sig "The Virgin Queen". Hennes liv kantades av stora sorger, hårda strider, förudmjukelse och intriger bakom hennes rygg bland de som stod henne närmast.

Titel: Elizabeth
Originaltitel: Elizabeth R
Regissör: Roderick Graham
År: 1971
Elizabeth R

Helen Mirren, Hugh Dancy, Jeremy Irons, Ian McDiarmid, Patrick Malahide, Toby Jones, Barbara Flynn, Ben Pullen, Simon Woods, Diana Kent, Eddie Redmayne

Nigel Williams

Drama, Romantik, Mini-serie, Biografi

Storbritannien
Diskussioner om Elizabeth I  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elizabeth I (45 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Rätt bra, men som sagt ur ett historiskt perspektiv, men ur ett rojalistiskt perspektiv skulle den nå lägre än botten!!!
snurr (Anmäl)   17/10 2017
Läcker och färgsprakande! I mitt tycke kanske det bästa Helen Mirren gjort. Ett måste för alla Mirren-fans. Sen otroligt bra birollsprestationer av Jeremy Irons, Patrick Malahide och Hugh Dancy. Kostymdrama blir inte bättre än såhär. Väldigt nära femman, en otroligt stark fyra.
Jamesa (Anmäl)   27/4 2017
Välspelad med enkla medel. Mirren gör det bästa utav rollen. Men 4 timmar bara utifrån ett tramsande romantika fram och tillbaka är inte helt intressant. Synd.
Florian1978 (Anmäl)   22/8 2014
Vilken besvikelse! Filmen fokuserar alldeles för mycket på kärleksaspekten och historiskt sett kan man nog ifrågasätta ett och annat. Till exempel är det intressant att nästan hela filmen enbart skildrar överklassens/hovets liv. Vanliga människor och deras öden förekommer i praktiken inte överhuvudtaget. Och då måste man verkligen undra om denna film förmedlar en rättvisande bild av historien. Att filmen har vunnit så många priser är en gåta för mig.
V70 (Anmäl)   4/1 2012
Helen Mirren äger i denna film. Hennes livs roll kanske?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elizabeth I