Betyg idag: 1 643 Besökare idag: 5 804

Originaltitel: Elizabeth
Regissör:Shekhar Kapur
Utgivningsår:1998

Om Elizabeth:

Förklarad oäkting som 3-åring, anklagad för förräderi som 21-åring och krönt till drottning som 25-åring... England år 1554. Henry VIII är död och nationen är delad av hat: katoliker mot protestanter. Henrys äldsta dotter Mary, despotisk katolik, styr landet med järnhand. Men hon är barnlös och vid hennes död tas drottningkronan över av Marys protestantiska halvsyster - Elizabeth. Landet står inför en farlig och omvälvande tid, fylld av falskspel, förräderi och mord...
Se filmen på Headweb

Originaltitel: The Virgin Queen
Regissör: Henry Koster
År: 1955
Jungfrudrottningen

Cate Blanchett, Geoffrey Rush, Christopher Eccleston, Joseph Fiennes, Richard Attenborough, Fanny Ardant, Eric Cantona, Vincent Cassel, Kathy Burke, Edward Hardwicke, Emily Mortimer, John Gielgud, Amanda Ryan, George Antoni, James Frain, Jamie Foreman

Michael Hirst

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien

Recension Elizabeth

- orangemilk sätter betyg 4 och skriver:
Förklarad oäkting som 3-åring, anklagad för förräderi som 21-åring, och krönt till drottning som 25-åring... England år 1554. Henry VII är död, och nationen är delad av hat: katoliker mot protestanter. Henrys äldsta dotter Mary, despotisk katolik, styr landet med järnhand. Men hon är barnlös, och vid hennes död tas drottningkronan över av Marys protestantiska halvsyster - Elizabeth. Landet...

Recension av Elizabeth - Läs hela!

Diskussioner om Elizabeth  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elizabeth (183 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23:39 22/10
Solidus (Anmäl)   13:15 21/4
Av en ren slump började jag titta på filmen när den gick på TV och fastän jag hade sett den 2009 och tyckte att filmen var då ok, beslutade jag att ge den en ny chans. Jag var fast från start. Det här är för jävla bra. Mästerligt arbete med kostym och allt annat som tillhör tidsåldern till och ett skådespel att dö för. Det här är bra skit.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Det här är en berättelse baserad på engelsk 1500-tals historia. Har förstått att det var en händelserik, grym och intressant period av engelsk historia. I den här filmen missar man totalt att förmedla detta. Istället presenteras en massa dystra miljöer och en mycket blek Elizabeth. Alltihop är segt och tråkigt.
Merwinna (Anmäl)   29/4 2016
Nej, det här var inte bra alls. Jag har precis sett både "Young Elizabeth" och "Private lives of Elizabeth and Essex". De var fantastiskt fina filmer... det moderna, bleka, urvattnade tramset kan inte mäta sig alls! Elizabeth, här, känns bara som en vanlig människa, utan kunglig glans. Ful, liksom även Bette Davis var ful i rollen... men Bette hade en aura och storslagenhet omkring sig som Cate Blanchett aldrig kan ha. Och då BLIR det ju ingen film!
92axha10 (Anmäl)   14/3 2016
Kostymfilmer är inte en genre för mig. Historien är berättad bra nog och håller mig intresserad rätt igenom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elizabeth