Elle

Originaltitel: Elle
Regissör:Paul Verhoeven
Utgivningsår:2016

Om Elle:

Michèle blir angripen i sitt hem av en okänd angripare som förändrar hennes liv för alltid. När hon beslutsamt spårar upp mannen, dras båda in i ett rafflande spel som när som helst kan spåra ur.

Titel: Geralds lek
År: 1968
Genre: Thriller
Levande mål
Titel: Sista vittnet
Originaltitel: The Parallax View
Regissör: Alan J Pakula
År: 1974
Genre: Thriller
Sista vittnet

Isabelle Huppert, Laurent Lafitte, Anne Consigny, Charles Berling, Virginie Efira, Judith Magre, Christian Berkel, Jonas Bloquet, Alice Isaaz, Vimala Pons, Raphaël Lenglet, Arthur Mazet, Lucas Prisor, Hugo Conzelmann, Stéphane Bak, Anne Loiret

David Birke

Drama, Thriller

Oh!

Belgien, Frankrike, Tyskland
Filmnummer: 120681
Kommentarer om Elle (34 st)
Zipper (Anmäl)   10:08 18/3
Detta var något av en besvikelse för mig, det fanns saker jag verkligen inte gillade trots en högkvalitativ film. Isabelle Hupperts karaktär var en gåta, inget fel i det, men helheten var inte så bra som jag hoppats.
mammene (Anmäl)   09:03 17/3
En väldigt spretig film, men spretig på ett bra sätt för man visste aldrig var den var på väg och kunde vara väldigt obekväm och vem kan spela det trovärdigt om inte Huppert, hon är fantastisk här. Jag både trivdes, chockades och överraskades i denna film som svängde åt olika håll. Kommando eller offer, pendlade fram och tillbaka, rättframhet som först chockade, men sedan uppstod eftertankar, så ska en film fungera. Länge var det en stark trea, men vägde till slut över till en fyra, det är det där med eftertankar.
Barneyk (Anmäl)   13:44 9/3
Svår film att betygsätta, jag vet verkligen aldrig riktigt var filmen är på väg och det är med stor spänning jag följer historien. Men det är också till filmens nackdel, eftersom så många karaktärer beter sig på ett sätt jag inte förstår och därmed inte kan förutse deras handlingar så blir det inte bara spännande utan också väldigt distanserat. Komplexiteten i karaktärerna och deras agerande är lite svårt för mig att förhålla mig till, jag vet inte riktigt vad filmen vill få sagt. Men det är ju också en styrka att den inte är så platt och enkel. Men jag måste ju fortfarande kunna relatera och känna vad karaktärerna går igenom, och det får jag liksom inget grepp om. Men det är en hel del fina skildringar som jag ändå förstår och känner för. Svår film att betygsätta, pendlar vilt mellan trean och fyran. Blir en fyra ändå tack vare Hupperts skildring som ändå känns levande och på riktigt även om jag inte greppar det.
Solidus (Anmäl)   14:23 24/2
Paul Verhoeven, jag älskar dig! Du har inte bara skapat en fantastisk spännande thriller i sann Hitchcock-anda, du har även få till en absurd drama om är kantad av sex, våld och en smula humor. Jag ryser, jag skrattar och jag är fullt investerad i historien. Detta är en mänsklig film, fantastiskt berättad av Verhoeven och mästerligt framfört av vår huvudskådespelare, Isabelle Huppert. Se och njut!
Bumbi78 (Anmäl)   22:59 2/1
Mångbottnad och lite kontroversiell med en dos svart humor, vilket är vad Verhoeven är känd för. Mycket bra spelat av alla, men speciellt Huppert med sin komplexa karaktär man aldrig får grepp om. Mer drama än thriller och inte så grafiskt som jag trodde.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elle