Elling

Originaltitel: Elling
Regissör:Petter Næss
Utgivningsår:2001

Om Elling:

Filmen är baserad på Ingvar Ambjørnsens tredje roman om den populära figuren Elling. Filmen handlar om Elling och Kjell Bjarne, två män som närmar sig 40 år. Efter längre tid på mental-institution har de nu fått en "trygdeleilighet" i Oslo. Därifrån följer vi dem i deras kamp for att anpassa sig till ett normalt liv. Detta är en komisk historia om de två vännernas kamp för att överleva tvångstankar och neuroser, och tillsammans hittar de mekanismer som sätter dem i stånd att övervinna sin fruktan, och därmed kan de på sitt eget sätt återvända till ett normalare liv.

Titel: Hur många lingon finns det i världen?
Originaltitel: Hur många lingon finns det i världen?
Regissör: Lena Koppel
År: 2011
Genre: Drama, Komedi
Hur många lingon finns det i världen?
Titel: Elling, älska mig i morgon
Originaltitel: Elling - Elsk meg i morgen
Regissör: Petter Næss
År: 2005
Genre: Drama, Komedi
Elling, älska mig i morgon
Titel: Mors Elling
Regissör: Max Mayer
År: 2009
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Adam

Per Christian Ellefsen, Sven Nordin, Per Christensen, Jørgen Langhelle, Marit Pia Jacobsen, Eli Anne Linnestad, Cecilie A Mosli, Ola Otnes, Hilde Olausson, Joachim Rafaelsen

Larry Stuckey, Axel Hellstenius

Drama, Komedi

Brødre i blodet

Norge

Recension Elling

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
När jag fyllde 14 - det här var sommaren 2002 - såg jag min första norska film, den Oscarsnominerade "Elling" som resulterat i två uppföljare. Jag fick den filmen på VHS i present av min farmor och jag fastnade för den direkt och när uppföljarna kom bestämde jag mig för att se även de filmerna (tvåan är också bra men trean däremot är bara överflödig). Handlingen kretsar kring en 40-årig man vid...

Recension av Elling - Läs hela!

Diskussioner om Elling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elling (325 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Detta är ett mästerverk och en riktig må bra-film! Fick den på VHS i födelsedagspresent för många år sen och jag hade inte sett den innan men fastnade för den direkt! Nu har jag precis lyckats få tag på den på DVD så nu kommer den säkert att gå på högvarv igen!
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/4 2016
Haha, fick mig många goda skratt. Väldigt mysig och lagom film som är svår att inte tycka om. (10-/15)
Sarakin76 (Anmäl)   16/1 2016
En norsk Amelie.
fredagsfil (Anmäl)   21/6 2015
Mer nordisk film åt folket!
Noethe (Anmäl)   24/8 2014
Småmysig