Elling

Originaltitel: Elling
Regissör:Petter Næss
Utgivningsår:2001

Om Elling:

Filmen är baserad på Ingvar Ambjørnsens tredje roman om den populära figuren Elling. Filmen handlar om Elling och Kjell Bjarne, två män som närmar sig 40 år. Efter längre tid på mental-institution har de nu fått en "trygdeleilighet" i Oslo. Därifrån följer vi dem i deras kamp for att anpassa sig till ett normalt liv. Detta är en komisk historia om de två vännernas kamp för att överleva tvångstankar och neuroser, och tillsammans hittar de mekanismer som sätter dem i stånd att övervinna sin fruktan, och därmed kan de på sitt eget sätt återvända till ett normalare liv.

Titel: Hur många lingon finns det i världen?
Originaltitel: Hur många lingon finns det i världen?
Regissör: Lena Koppel
År: 2011
Genre: Drama, Komedi
Hur många lingon finns det i världen?
Titel: Mors Elling
Originaltitel: Mors Elling
Regissör: Eva Isaksen
År: 2003
Film nr.: 19971
Mors Elling
Titel: Elling, älska mig i morgon
Originaltitel: Elling - Elsk meg i morgen
Regissör: Petter Næss
År: 2005
Genre: Drama, Komedi
Elling, älska mig i morgon
Titel: Rain Man
Originaltitel: Den bästa sommaren
Regissör: Ulf Malmros
År: 2000
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm

Per Christian Ellefsen, Sven Nordin, Per Christensen, Jørgen Langhelle, Marit Pia Jacobsen, Eli Anne Linnestad, Cecilie A Mosli, Ola Otnes, Hilde Olausson, Joachim Rafaelsen

Larry Stuckey, Axel Hellstenius

Drama, Komedi

Brødre i blodet

Norge

Recension Elling

- othis sätter betyg 3 och skriver:
Norska succékomedin ”Elling” rör sig på minerad mark. För om man gör komedi om två medelålders män som levt en skyddad mentalsjukhustillvaro som plötsligt skall klara sig på egen hand ligger lyteskomiken snubblande nära. Men regissören Petter Næss undviker alla blindskär. ”Elling” är en ömsint och varmt berättad historia och en förbaskat rolig film. Elling (Per Christian Ellefsen) levde hela sitt liv...

Recension av Elling - Läs hela!

Diskussioner om Elling  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elling (325 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Detta är ett mästerverk och en riktig må bra-film! Fick den på VHS i födelsedagspresent för många år sen och jag hade inte sett den innan men fastnade för den direkt! Nu har jag precis lyckats få tag på den på DVD så nu kommer den säkert att gå på högvarv igen!
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/4 2016
Haha, fick mig många goda skratt. Väldigt mysig och lagom film som är svår att inte tycka om. (10-/15)
Sarakin76 (Anmäl)   16/1 2016
En norsk Amelie.
fredagsfil (Anmäl)   21/6 2015
Mer nordisk film åt folket!
Noethe (Anmäl)   24/8 2014
Småmysig