Betyg idag: 1 598 Besökare idag: 5 575

Originaltitel: Elvira Madigan
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1967

Om Elvira Madigan:

Den omöjliga kärlekshistorien mellan lindanserskan Elivira Madigan och löjtnant Sixten Sparre. Sixten lämnar sin familj och deserterar från armén. De flyr till Danmark för att få leva med varandra.

Titel: Elvira Madigan
Regissör: François Truffaut
År: 1962
Genre: Drama, Romantik
Jules och Jim

Pia Degermark, Thommy Berggren, Lennart Malmer, Cleo Jensen, Nina Widerberg, Yvonne Ingdahl (röst)

Bo Widerberg

Drama, Romantik

Sverige
Diskussioner om Elvira Madigan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elvira Madigan (101 st)
Hypostas (Anmäl)   28/5 2016
Jag håller helt med Ingmar Bergman om att Bo Widerbergs film Elvira Madigan är ett mästerverk och en av de bästa svenska filmer som gjorts. En perfekt film att se nu när sommaren står för dörren.
Hogman (Anmäl)   26/12 2015
Känns daterad, ändlösa scener mellan huvudpersonerna med plinkande klassisk musik i bakgrunden, Ska dessa vara romantiska? Finns ingen kemi mellan dem alls. Visst är fotot vackert, men det extremt låga tempot gör att jag nästan somnar. Förstår att Degermark slog igenom, hon är väldigt söt o det går ju hem. Widerberg har gjort mycket bättre filmer.
Haenskii (Anmäl)   14/12 2015
Thommy Berggren lyser. En historia som höll mig fången ända till slutet med många oförglömliga scener. En kärlekshistoria om två drömmare där verkligheten till slut hinner ikapp dem. Är efter slutet full av så mycket känslor att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Eller jo det vet jag- mot nästa Widerberg film! "Jag tror att ett grässtrå kan vara världen."
haajen (Anmäl)   18/11 2015
Fotot är vansinnigt vackert men det hindrar inte filmen från att vara väldigt banal och oengagerande.
Albion (Anmäl)   9/11 2015
Besvikelse helt klart. Thommy Berggren är inte bra och den smått legendariska berättelsen om detta kärlekspar är bättre på pappret. Filmen griper aldrig tag i mig och även om fotot är fint och så vidare så är det mest en tråkig och tämligen ointressant film. Förutom en sak då, musiken. Mozarts 21;a pianokonsert vindlar sig fram genom filmen och lyfter och färgsätter berättelsen där filmen inte räcker till. Fantastiskt att efter denna film blev det allmänt vedertagna namnet på andra stycket i Mozarts 21;a pianokonsert just Elivira Madigan världen över. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elvira Madigan