Elvira Madigan

Originaltitel: Elvira Madigan
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1967

Om Elvira Madigan:

Den omöjliga kärlekshistorien mellan lindanserskan Elivira Madigan och löjtnant Sixten Sparre. Sixten lämnar sin familj och deserterar från armén. De flyr till Danmark för att få leva med varandra.

Titel: Sommaren med Monika
Originaltitel: Barnvagnen
Regissör: Bo Widerberg
År: 1963
Barnvagnen

Pia Degermark, Thommy Berggren, Lennart Malmer, Cleo Jensen, Nina Widerberg, Yvonne Ingdahl (röst)

Bo Widerberg

Drama, Romantik

Sverige
Diskussioner om Elvira Madigan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elvira Madigan (102 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Hypostas (Anmäl)   28/5 2016
Jag håller helt med Ingmar Bergman om att Bo Widerbergs film Elvira Madigan är ett mästerverk och en av de bästa svenska filmer som gjorts. En perfekt film att se nu när sommaren står för dörren.
Hogman (Anmäl)   26/12 2015
Känns daterad, ändlösa scener mellan huvudpersonerna med plinkande klassisk musik i bakgrunden, Ska dessa vara romantiska? Finns ingen kemi mellan dem alls. Visst är fotot vackert, men det extremt låga tempot gör att jag nästan somnar. Förstår att Degermark slog igenom, hon är väldigt söt o det går ju hem. Widerberg har gjort mycket bättre filmer.
Haenskii (Anmäl)   14/12 2015
Thommy Berggren lyser. En historia som höll mig fången ända till slutet med många oförglömliga scener. En kärlekshistoria om två drömmare där verkligheten till slut hinner ikapp dem. Är efter slutet full av så mycket känslor att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Eller jo det vet jag- mot nästa Widerberg film! "Jag tror att ett grässtrå kan vara världen."
haajen (Anmäl)   18/11 2015
Fotot är vansinnigt vackert men det hindrar inte filmen från att vara väldigt banal och oengagerande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elvira Madigan