Elvira Madigan

Originaltitel: Elvira Madigan
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1967

Om Elvira Madigan:

Den omöjliga kärlekshistorien mellan lindanserskan Elivira Madigan och löjtnant Sixten Sparre. Sixten lämnar sin familj och deserterar från armén. De flyr till Danmark för att få leva med varandra.

Titel: Elvira Madigan
Originaltitel: Barnvagnen
Regissör: Bo Widerberg
År: 1963
Barnvagnen

Pia Degermark, Thommy Berggren, Lennart Malmer, Cleo Jensen, Nina Widerberg, Yvonne Ingdahl (röst)

Bo Widerberg

Drama, Romantik

Sverige
Diskussioner om Elvira Madigan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Elvira Madigan (105 st)
lumberdajack (Anmäl)   22:32 16/4
Estetiskt väldigt lyckad film och jag tycker man inte får glömma det som parameter. Vackra skådespelare i vackra miljöer. Strandscenen är typ en av de vackraste fotona jag sett på film. Fångar naturen otroligt bra. Och jag är svag för Mozart. Det är en annorlunda film. Man får inte ha bråttom. Man får nog betrakta den mer som en vacker och sorglig tavla.
Rai (Anmäl)   2/12 2018
För seg för min smak,,,
Hompen (Anmäl)   29/7 2018
Thommy Berggren bra som vanligt. Pia Degermark bra som Elvira. Saknar dock något av den spänning som hade kunnat byggts när situation kring paret dras åt. För lite bakgrund och sidohändelser.
Solidus (Anmäl)   10/6 2018
En kärlekshistoria som är lika fattig i handlingen som parets ekonomi. Det är inte något fel på skådespelarna, ej heller på filmens fotografi över skandinavisk natur, men filmen misslyckas att beröra mig. Jag bryr mig inte över vad som händer och orsaken till att jag inte bryr mig är att det händer ingenting i filmen. Kärleksparet rymmer från olika situationer i livet (han från armén, hon från cirkuslivet) och vi får se när de njuter av att äta ostar och dricka rödvin i naturen. Jag får mer spänning av att skarpa trisslotter. Sedan har vi den tekniska biten som måste lyftas fram pga av sin amatörmässiga ton. Det är illa dubbat i flera scener och Bo Wideberg överanvänder samma klassiska musik från Mozart. Nej, den här går inte hem hos mig. Tumme ner.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Elvira Madigan