Embrace of the Serpent

Originaltitel: El abrazo de la serpiente
Regissör:Ciro Guerra
Utgivningsår:2015

Om Embrace of the Serpent:

Amazonshamanen Karamakate är den siste överlevande av sitt folk. Hans vägar korsas med två forskare som söker en helig läkeört i Amazonas.

Titel: Apocalypse
Regissör: James Gray
År: 2016
Genre: Drama, Action, Äventyr
The Lost City of Z

Jan Bijvoet, Antonio Bolivar, Nicolás Cancino, Brionne Davis, Yauenkü Migue, Luigi Sciamanna, Nilbio Torres

Ciro Guerra, Jacques Toulemonde Vidal

Drama, Äventyr

Colombia, Venezuela, Argentina
Diskussioner om Embrace of the Serpent  (0 diskussioner)
Kommentarer om Embrace of the Serpent (7 st)
foppa99 (Anmäl)   14/4 2018
Wow, otroligt vacker o intressant
Sture Stenhög (Anmäl)   25/7 2016
Jag blev lite förvånad över hur snabbt och mycket jag sveptes med av den här filmen. Men temat är intressant, och det behandlas väl överlag. Jag gillar att de inte uppehåller sig så mycket vid själva skuldfrågan, istället ligger fokus snarare på vad den vite mannens intåg på kontinenten faktiskt innebar på lång sikt. Skuldfrågan blir mer indirekt, och det är ett intressantare perspektiv. Särskilt då eftersom det hela främst skildras från urbefolkningens synvinkel, och att vi får utforska den här världen på ett sätt som väldigt sällan görs på film. Mötet mellan olika kulturer, den misstänksamhet som ofrånkomligen finns där, och skillnaderna i hur man ser på världen och livet behandlas också på ett mycket brat sätt. Men tyvärr tycker jag att filmen flummar ut lite för mycket för att nå ända fram, särskilt fram mot slutet. Jag förstår inte heller varför den här filmen måste vara svartvit, men det var å andra sidan inget som direkt drog ner upplevelsen. Stark trea
Rehn108 (Anmäl)   21/5 2016
Alltså det var ingen fantastisk filmupplevelse. Men så såg jag den också i allt för goda vänners lag (mycket pauser för snack), med en tafflig översättning där själva titeln översatts till "Hug Snake" (vilket i och för sig är hejdlöst kul). Så själva filmupplevelsen skulle jag nog ge en tvåa. Men samtidigt är ju det helt orimligt, för jag ser ju hur fin filmen ändå är. Tankar går förstås till Apocalypse Now och Aguirre, der Zorn Gottes. Jag ger filmen en trea för att den inte förtjänar sämre, men bättre får den ändå inte då den inte engagerade mig nog för att hålla mitt fulla fokus. Fotot var fint säger de, och det kanske det var men jag blir snarare distraherad och funderade på hur miljöerna såg ut egentligen, innan de lade ett journalfilmsfilter över det hela.
dr_Robert (Anmäl)   25/4 2016
Trippad film som rör sig I en narkodimma som blandas upp med en dos indianvisdom. Det later förmodligen helt outhärdligt, men filmen är suggestiv och drömliknande på ett sätt som fångar och håller ens uppmärksamhet I over två timmar. Klara Apokalyps-vibbar. Rekommenderas.
Tonti (Anmäl)   4/2 2016
Helt ok med några suggestiva ögonblick. Men det saknas likväl något precis hela tiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Embrace of the Serpent