Emile Zolas liv

Originaltitel: The Life of Emile Zola
Regissör:William Dieterle
Utgivningsår:1937

Om Emile Zolas liv:

En allvarlig skildring av Emile Zolas liv. Paul Cezanne och Emile Zola var vänner när båda startade sin karriär. Genom uppgångar och nergångar blev Zola framgångsrik långt före Cezanne. Han gifte sig och hade en framgångsrik karriär som författare. Cezanne flyttade då ut till landet långt ifrån städerna, och sa till Zola att inte bli en del av etablissemanget utan kämpa för sanning och rättvisa igen.

Titel: En kvinnas ansikte
Originaltitel: Young Mr. Lincoln
Regissör: John Ford
År: 1939
Folkets hjälte

Donald Crisp, Paul Muni, Gale Sondergaard, Joseph Schildkraut, Gloria Holden, Erin O'Brien-Moore, John Litel, Henry O'Neill, Montagu Love, Robert Barrat, Vladimir Sokoloff, Robert Warwick, Gilbert Emery

Norman Reilly Raine, Heinz Herald, Geza Herczeg

Drama, Biografi

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Emile Zolas liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Emile Zolas liv (10 st)
Pi-R (Anmäl)   10/12 2017
Rasande nära ett högre betyg; Paul Muni är riktig bra i titelrollen, och några av rättegångsmonologerna känns rätt helgjutna. Samtidigt är manuset långt ifrån problemfritt; den första knappa halvtimmen (innan Dreyfus introduceras) skulle med fördel kunna klippas bort, och Zola blir väl Messiaslik mot slutet (han till och med bokstavligt talat jämförs med Jesus). Att helt utelämna Dreyfus’ judiska identitet blir också en smula märkligt, i sammanhanget. Likväl - filmen var långtifrån så torftig som jag fruktade.
Ful_fisk (Anmäl)   8/12 2016
Tar man sig förbi den lökiga titeln (som lovar den standardmässiga biografi-film man inte alls fick) och den tröga inledningen (där nämnda biografi-klyschor tillåts härja och dramat känns tillgjort) så får man sig en riktigt jäkla bra historia om politik orättvisa! Det här är inte någon berättelse om en författares liv och karriär, detta är en historia om en författares kamp för att få en oskyldigt dömd man frigiven och hela historien kring detta. Verkligen intressant och sevärt! Blev mer och mer insugen i historien och hade mer eller mindre kapitulerat helt när filmen var slut. Paul Muni är verkligen lysande och jag häpnas över att jag aldrig har sett honom göra en likadan roll två gånger.
Krille80 (Anmäl)   4/1 2015
Det är först efter de inledande 40 minuter som filmen får liv och det på ett härligt sätt. Paul Muni i huvudrollen som Emile Zola går från att prestera på en OK nivå till att fullständigt briljera i vad man känner är en paradroll för honom. Manuset är också till god hjälp genom att servera Muni med dialog och framförallt tal som är fantastiskt skrivna. Även andra karaktärer får liv med detta manus som efter en trögare inledning exploderar av ord och retorik av finaste sorten. 4-
Snåm (Anmäl)   29/1 2013
Emile Zola var en riktigt hygglig filur. En farbror som alltid gjorde rätt och som alltid tog en motgång med ett leende. Runt omkring sig hade han vänner som - trots att de inte själva var i närheten lika lyckade, kloka eller hyvens - alla älskade honom och gjorde allt för att hans livsgärning skulle bli så stor som möjligt. Så trovärdig var den här biografin.
Mikka (Anmäl)   13/12 2011
Ruskigt trist och ordentligt dammig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Emile Zolas liv