Regissör:Diarmuid Lawrence
Utgivningsår:1996

Om Emma:

Emma försöker para ihop sina väninnor med lämpliga kandidater, men allting går inte riktigt som hon hade tänkt sig.

Titel: Emma
Originaltitel: Aisha
Regissör: Rajshree Ojha
År: 2010
Aisha

Kate Beckinsale, Mark Strong, Bernard Hepton, Samantha Bond, James Hazeldine, Dominic Rowan, Samantha Morton, Prunella Scales, Raymond Coulthard, Olivia Williams

Andrew Davies

Komedi, Romantik

Storbritannien
Med i listor: Jane Austen
Diskussioner om Emma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Emma (29 st)
mammene (Anmäl)   21/2 2017
Inte den bästa versionen av Emma skådespelarmässigt, samtidigt är det nog svårt att få någon rättvisa när man ska klämma in en hel Austen roman på 107 min, men det kändes inte som man gjorde så stora ansträngningar heller,det blev en ganska stram version.
Undine (Anmäl)   23/4 2013
Jag älskar filmatiseringar av Jane Austens böcker och jag gillar alltid karaktärerna, men denna hade jag svårt för. Emma som karaktär är inte alls som Jane Austens huvudpersoner brukar vara, Emma är elak, egoistisk och barnslig. Jag gillar henne inte alls och jag tycker synd om väninnan Harriet som är så snäll och god och som Emma verkar manipulera. Dialogen är riktigt dålig, detta måste ha spelats in före Kate Beckinsale gått i någon form av filmskola. Vissa andra skådespelare är dock suveräna men de är få. Ingen direkt handling heller och ingen inlevelse. Usch nej, denna kommer jag aldrig se igen.
Pingu Dreams (Anmäl)   17/1 2012
Tråkig version av Emma. Ger inte alls samma känsla av henne som i boken där hon är mer är en bortskämd men elegant ung dam medan här blir hon ett bortskämt barn utan några finesser. Stappligt med dialogen som skådespelarna inte kan framföra äkta. Frank och miss fairfax gjorde väl bra ifrån sig men annars inga höjdpunkter.
moxasin (Anmäl)   2/10 2011
Usch! Kate Beckinsale gör en väldigt svag tolkning och det sänker verkligen filmen. Hon är alldeles för tillbakahållen. Romola Garai är i mycket bättre, i miniserien - hon gör en mer dramatisk tolkning som i mitt tycke passar Emma bättre, hon fångar verkligen karaktären. Se den!
Jorgandr (Anmäl)   20/8 2011
Trevlig filmatisering, och roligt att se Mark Strong som något annat än bad guy, som han så ofta castas som nuförtiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Emma