Betyg idag: 1 607 Besökare idag: 5 606

Originaltitel: An American in Paris
Regissör:Vincente Minnelli
Utgivningsår:1951

Om An American in Paris:

En amerikansk konstnär bor i Paris och en rik och vacker kvinna är kär i honom. Själv blir han dock kär i en fattig, föräldralös flicka som är förlovad med en annan man.
Se filmen på Headweb

Alan Jay Lerner

Romantik, Musikal

En amerikan i Paris

Med i listor: Oscars
Diskussioner om An American in Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om An American in Paris (72 st)
Ful_fisk (Anmäl)   22:28 30/6
En omtitt värdig tiden. Visst, storyn är fortfarande mest bara en ursäkt för koreografin, musiken, miljöerna, kostymerna och humorn, men det är fan bra koreografi, musik, miljöer, kostymer och humor! Gene Kelly dansar sensationellt, och filmen är fylld av charm och värme som få andra filmer. Det finns absolut bättre musikaler där ute, både av och inte av Minnelli, men detta är tveklöst en film värd att se... förutsatt att man gillar sådant här, förstås. Och så blev jag sugen på croissanter.
kexchokladet (Anmäl)   3/11 2016
Så stora förväntningar, så stor besvikelse. Slutet är ju...jaaa...?
andmoreagain (Anmäl)   25/12 2015
Gene Kelly är en dålig skådespelare, filmen har inte någon direkt minnesvärd musik, ramhandligen är i det tunnaste laget och i vanliga fall hatar jag musikaler. Så, varför en fyra?! Jag kan inte förklara det själv...tyckte ändå att filmen var oerhört lättsmält, behaglig, medryckande och den typiska "musikaljobbigheten" var påfallande låg...eller så har jag gått och blivit blödig på äldre dar. Filmen är dessutom mycket snygg och innehåller många fina rörelser, både kroppsliga och kameramässiga.
Krille80 (Anmäl)   27/12 2014
Med sex vunna Oscarstatyetter inklusive för bästa film så hade jag rätt höga förhoppningar och då dels för att jag mer än inte uppskattar musikaler. Det var dock själva handlingen som gjorde att jag förlorade mitt intresse. Filmen vill nämligen att man som tittare ska ta Gene Kellys sida och vilja att han ska få den kvinnan han älskar. För mig ser jag han som en idiot då han har en mycket vackrare kvinna intresserad av honom spelad av Nina Foch. Musiken är dock lätt att uppskatta.
Werim (Anmäl)   21/3 2014
Hyfsad handling i en överlag långtråkig film. Dans- och sångnumren känns väldigt tillgjorda och konstiga vid många tillfällen. Som helhet en ok rulle, men inget jag skulle rekommendera. 2av5.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till An American in Paris