An American in Paris

Originaltitel: An American in Paris
Regissör:Vincente Minnelli
Utgivningsår:1951

Om An American in Paris:

En amerikansk konstnär bor i Paris och en rik och vacker kvinna är kär i honom. Själv blir han dock kär i en fattig, föräldralös flicka som är förlovad med en annan man.
Se filmen på Headweb

Alan Jay Lerner

Romantik, Musikal

En amerikan i Paris

Med i listor: Oscars
Diskussioner om An American in Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om An American in Paris (74 st)
Pi-R (Anmäl)   00:31 24/3
det avslutande dansnumret är suveränt, technicolorglädjen sprudlar, och Gene Kelly dansar ju som värsta... tja – Gene Kelly. Men i övrigt... manuset är så tunnt att det nästan hade varit bättre att bara strunta idet, och musiknumren utan Kelly är i bästa fall halvdana transportsträckor, könsstrukturerna får mig att vilja skrika och kasta nåt på tvn, och slutscen är jag beredd att kalla patetisk. 3:an hänger vansinnigt löst, men koreografin omöjliggör trots allt en lägre poängsättning
Jobis (Anmäl)   26/12 2017
Det här är en film om att ett nej är ett "kanske" med en utmaning. Ett "hör aldrig av dig igen" är en inbjudan. Var envis, så vinner kärleken till slut. Nä, låt det här samla damm! Hade jag varit Lise hade jag polisanmält.
Ful_fisk (Anmäl)   30/6 2017
En omtitt värdig tiden. Visst, storyn är fortfarande mest bara en ursäkt för koreografin, musiken, miljöerna, kostymerna och humorn, men det är fan bra koreografi, musik, miljöer, kostymer och humor! Gene Kelly dansar sensationellt, och filmen är fylld av charm och värme som få andra filmer. Det finns absolut bättre musikaler där ute, både av och inte av Minnelli, men detta är tveklöst en film värd att se... förutsatt att man gillar sådant här, förstås. Och så blev jag sugen på croissanter.
kexchokladet (Anmäl)   3/11 2016
Så stora förväntningar, så stor besvikelse. Slutet är ju...jaaa...?
andmoreagain (Anmäl)   25/12 2015
Gene Kelly är en dålig skådespelare, filmen har inte någon direkt minnesvärd musik, ramhandligen är i det tunnaste laget och i vanliga fall hatar jag musikaler. Så, varför en fyra?! Jag kan inte förklara det själv...tyckte ändå att filmen var oerhört lättsmält, behaglig, medryckande och den typiska "musikaljobbigheten" var påfallande låg...eller så har jag gått och blivit blödig på äldre dar. Filmen är dessutom mycket snygg och innehåller många fina rörelser, både kroppsliga och kameramässiga.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till An American in Paris