En djävulsk fälla

Originaltitel: Touch of Evil
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1958

Om En djävulsk fälla:

En mexikansk agent och hans fru åker på smekmånad till en amerikansk gränsstad. Väl där inträffar en rad händelser som inte kan tolkas som något annat än en konspiration.

Titel: Den tredje mannen
Regissör: Alexander Mackendrick
År: 1957
Genre: Drama, Film-Noir
Segerns sötma

Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia, Akim Tamiroff, Mort MIlls, Joanna Moore, Marlene Dietrich, Valentin de Vargas, Lalo Rios, Victor Millan, Dennis Weaver, Ray Collins, Phil Harvey, Joi Lansing, Harry Shannon, Zsa Zsa Gabor

Orson Welles

Kriminalare, Thriller, Film-Noir

Recension En djävulsk fälla

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
I tävlingen om snyggaste öppningsscen kommer Touch of Evil alltid ha en välförtjänt plats. Russel Mettys arbete med kameran här har resulterat i en tagning som på något sätt både sammanfattar och sätter stämningen för resten av hela filmen. Det är mystiskt, hotfullt, pockande och lurigt, men hela tiden gjort med finess och stil. På sätt och vis känns denna stjärnspäckade thriller från 1958 som...

Recension av En djävulsk fälla - Läs hela!

Med i listor: 50-tal Top 50, Film-Noir Top 50
Diskussioner om En djävulsk fälla  (0 diskussioner)
Kommentarer om En djävulsk fälla (159 st)
MetalJukebox (Anmäl)   22/11 2018
Relativt enkel story, men ändå en stabil och hårdkokt film. Det som absolut sticker ut är fotot och ljussättningen som faktiskt än i dag kändes mäkta imponerande. Lyfter helt klart hela filmen.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Challenin (Anmäl)   11/6 2017
Inledningen är en av mina favoritscener men filmen i övrigt upplever jag som ganska seg och stundvis svår att hänga med i. Levde inte helt upp till mina förväntningar.
Jamesa (Anmäl)   24/8 2016
Ok historia, mest för att jag är ett Heston-fan. Annars ganska banal och förutsägbar egentligen.
Memmem (Anmäl)   24/8 2016
Halvparodi på polisfilmer! Filmtipset anger genren på detta drama som kriminalare. Det uppfattade jag det också som i den ovanligt snygga och filmiska början, men redan efter en halvtimme började jag uppfatta filmen som en parodi. När personalen på ett motell ska spela rädd respektive tuff, spelar de över så mycket att det faktiskt blir fånigt. Sedan spelar också den annars utmärkte Orson Welles över som poliskommissarie. Trots att han i filmen är väldigt fet och klumpig lyckas han övermanna en maffiaboss. Bäst spelar Janet Leigh som hustru till en mexikansk kriminalutredare, spelad av Charlton Heston. Filmen är lite spretig, det tar tid innan man som tittare finner den röda tråden. Intressantast är filmens fotografering, med långa åkningar, rörlig kamera som hänger med i händelserna. Miljöerna är dock inte så intressanta: en gränsstads huvudgata, hotellrum, restauranger och avloppsdiken. Musiken är typisk för kriminalgenren. Jag blev lite besviken på denna film och kan inte ge ett högre betyg än: 3-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En djävulsk fälla