En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

Originaltitel: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Regissör:Roy Andersson
Utgivningsår:2014

Om En duva satt på en gren och funderade på tillvaron:

Genom två kantstötta män som är på säljturné med skämtartiklar får vi inblick i en hisnande tillvaro, i nutid, dåtid och framtid, drömtid och i ospecificerad fantasitid. En mängd människoöden passerar revy och vi blir påminda om både livets storslagenhet och människans sårbarhet.

Titel: Du levande
Originaltitel: The Comedy
Regissör: Rick Alverson
År: 2012
The Comedy

Holger Andersson, Nisse Vestblom, Charlotta Larsson, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm, Ola Stensson, Oscar Salomonsson, Roger Olsen Likvern

Roy Andersson

Drama, Komedi

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

Sverige, Tyskland, Norge, Frankrike

Recension En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

- HillMove skriver:
Roy Anderssons senaste film avslutar en trilogi som började med "Sånger från andra våningen" år 2000 och "Du levande" som kom år 2007. Vi som har följt Roy Andersson i dessa filmer har vant oss vid hans sätt att göra film och hans mycket speciella stil. Anderssons filmer består av längre och kortare avsnitt som bildar en enhet med ett genomgående tema. Temat brukar vara det mänskliga moraset och...

Recension av En duva satt på en gren och funderade på tillvaron - Läs hela!

Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om En duva satt på en gren och funderade på tillvaron  (0 diskussioner)
Kommentarer om En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (86 st)
HerrNenne (Anmäl)   6/4 2018
Mycket som är mycket mycket bra! Sångerna höjer fantastiskt mycket. Måste se om de andra nu, tror att jag kommer uppskatta dom ännu mer nu.
JD (Anmäl)   2/4 2018
Under genomlidandet av denna film får man det liksom ingnuggat i ögonen vilken ytterligt banal filmregissör Roy Andersson är. Karl XII- scenerna är imponerande måste även jag erkänna, och ror hem en tydlig poäng om det absurda med kungamakt och fälttåg, men även här stannar det där, det kommer inte vidare. Det blir statiskt, som i egentligen alla Roy Anderssons filmer efter den klassiska debuten.
Frankish (Anmäl)   13/11 2017
En duva... är väldigt Roy-typisk och en fin avslutning på trilogin! Filmen släpar sig fram till stora delar och lyckas då och då resa sig på egna ben för att uppnå nya höjder. Det blåser högervindar i Europa och Sverige, kapitalismen härjar fortfarande relativt fritt nästintill världen över och svenska bolag, som till exempel Boliden, är inte undantagna en verksamhetsrealitet där vinstintresset står över människovärdet. Filmen tar i stora delar itu med samma tema fast i en vardagsmiljö där de flesta av oss lever. Pengavärdet vägs mot människovärdet. Roy och hans team skonar oss inte, men tillåter oss här och var en nypa frisk luft och moment av återhämtning. Jag tycker filmen är väldigt effektivt regisserad och väldigt lite lämnas till slumpen. För mig är berättandet i sig en stor del av berättelsen. Tempot, perspektiven upprepningarna, allting vägs mot mera tidstypiska uttryck, kanske som en kritik, kanske bara som ett alternativ. Jag tror att många kan få en växande filmupplevelse retroaktivt om de forskar lite kring de scener de inte tycker sig förstå, det fick i alla fall jag.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Galivan (Anmäl)   26/12 2016
Lite för barnslig och naiv. Det för tankarna till vissa sorters tecknade humorserier som kan ha en torr och alldeles för enkel humor. Visuellt fick jag en association till Jan Lööfs teckningar. Det är en lite nördig känsla, lite åt Sällskapsresan som någon nämnde. Men det känns också lite tillrättalagt, och folkligt inriktat. Det visuella är det intressant, med djupet i bildkompositionen. Känns minutiöst planerat och lite stelt och mekaniskt vilket är en del av stilen. "Du Levande" var bäst för att den var minst barnslig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En duva satt på en gren och funderade på tillvaron