En enkel plan

Originaltitel: A Simple Plan
Regissör:Sam Raimi
Utgivningsår:1998

Om En enkel plan:

Av en slump hittar Hank, Jacob och Lou ett störtat flygplan i det öde Michigan. I planet ligger en död pilot och fyra miljoner dollar i kontanter. De tre beslutar sig för att behålla pengarna, och avtalar att inte använda dem förrän det lugnat ner sig lite. Men ingenting lugnar ned sig. Så mycket pengar har alltid en ägare, och samtidigt börjar de tre misstänka varandra för att inte kunna hålla tyst.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Roland Joffé
År: 1998
Genre: Komedi, Kriminalare, Thriller
Goodbye Lover

Bill Paxton, Billy Bob Thornton, Bridget Fonda, Brent Briscoe, Jack Walsh, Chelcie Ross, Becky Ann Baker, Gary Cole, Tom Carey

Scott B Smith

Drama, Kriminalare, Thriller

Frankrike, Tyskland, Japan, Storbritannien, USA

Recension En enkel plan

- Solidus sätter betyg 4 och skriver:
Denna thriller, som bygger på en bok med samma namn av Scott B. Smith, är regisserad av Sam Raimi, mannen bakom bland annat ”Evil Dead” (1981) och ”Spider-Man” (2002). ”En enkel plan” är en av hans filmer som inte nämns lika ofta som de två redan nämnda, vilket jag tycker är synd och skam

Recension av En enkel plan - Läs hela!

Diskussioner om En enkel plan  (0 diskussioner)
Kommentarer om En enkel plan (123 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/11 2016
Den här filmen är snarare en parodi på thriller/kriminalare-genren än en renodlad thriller/kriminalare för den är snarare rolig än spännande. Därmed inte sagt att det inte händer några spännande saker under filmens gång, för det gör det. Den är både rolig och spännande, men humor-biten dominerar. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Lotso (Anmäl)   6/12 2015
I sin helhet är detta en mycket välspelad film med en handling som investerar en. Jag personligen älskar budskapet filmen försöker förmedla och berätta. Kemin mellan Bill Paxton och Billy Bob Thornton var väl värt det bara det. Problemet för mig låg i den mer seriösa tonen. När du har en regissör som Sam Raimi och vissa scener som påminner om något från en Coen bröderna film eller till och med Evil Dead, så tycker jag att gå riktningen och göra detta till en svart komedi hade varit mer lyckat. Fast sen och andra sidan hade säkert folk bara förknippat den med en Fargo wanna-be. Jag är i vart fall inte ledsen över att jag såg den, snarare tvärtom.
Sarakin76 (Anmäl)   26/8 2015
Nesten 5.
annihilat0r (Anmäl)   13/8 2015
"A Simple Plan" är verkligen ett lyckat verk om människans komplexa relation till pengar. Som balsam för själen att kliva in i Michigans ödemark ett tag. Dessutom nästan orimligt starka skådespelare. Bill Paxton visar sin kaliber, samtidigt som Billy Bob Thornton skickligt gestaltar en smått huvudlös karaktär. Nej, denna film kunde inte blivit bättre än den blev.
F-M-J (Anmäl)   9/2 2015
En enkel historia om pengars kraft att förgöra och förpesta vänskapsband lika tjockt som blod. Skådespelarinsatserna är stabila och det finns namn av rang att plocka bland aktörerna. Raimi är en intressant regissör som legat bakom projekt värda en närmare titt. Detta är en av dem, även om det inte är en super spännande thriller/drama så kändes tiden ändå väl investerad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En enkel plan