En familj som andra

Originaltitel: Ordinary People
Regissör:Robert Redford
Utgivningsår:1980

Om En familj som andra:

Conrad lever i sorg och skuldkänslor över sin brors död. Hans mor var alltid mer förtjust i hans bror, så hon utgör inget stöd för honom, och mellan de två står familjefadern och kämpar för att hålla ihop familjen.

Titel: Öster om Eden
Originaltitel: A Woman Under the Influence
Regissör: John Cassavetes
År: 1974
En kvinna under påverkan

Donald Sutherland, Timothy Hutton, M Emmet Walsh, Elizabeth McGovern, James Sikking, Judd Hirsch, Fredric Lehne, Mary Tyler Moore, Dinah Manoff, Basil Hoffman

Alvin Sargent

Drama

Med i listor: Oscars
Diskussioner om En familj som andra  (0 diskussioner)
Kommentarer om En familj som andra (76 st)
Pi-R (Anmäl)   19/9 2018
Samtliga fyra skådespelare i filmen centralkvartet gör mäkta bra ifrån sig, och det känns inte riktigt rättvist att lyfta fram någon framför de övriga. På det hela taget är det en film som framför allt bör ses för skådespeleriet, och det är inte svårt att ana en trygg regisörs hand bakom det hela. Det är lätt att föreställa sig att filmen, med en mindre lyckad rollbesättning, skulle segla iväg och bli en rätt medelmåtta såpoperahistoria, men Sutherland, Hutton, Moore och Judd ger med råge rollfigurerna tillräckligt djup, nyanser, och kött för att med besked tysta såpavarningssignalerna. Att jag personligen inte kan låta bli att störa mig orimligt mycket på åttiotalslooken kan filmen knappast lastas för. Mot slutet så lyfter den högt över det tidsbundna och blir ett allmängiltigt porträtt av mänsklighetens desperata kamp att navigera i gränslandet mellan den omutliga slumpen och drömmen om kontroll
saggesaliv (Anmäl)   23/8 2016
Robert Redford har här i sin regidebut skapat ett starkt & känslofyllt familjedrama. En vardagsrealism uttryckt på det mest genuina sätt en film kan. Med ett imponerande manus arbete så beskrivs de sorgfyllda karaktärerna väldigt imponerande troligt. Filmen har en stor utveckling både tematiskt och karaktäristiskt sätt. Den absolut största behållningen i filmen är det absoluta briljant strålande skådespelet från hela uppsättningen. Detta är en av de mest välspelade filmer jag sett på länge. Timothy Hutton gör en imponerande tidig roll som den skuldfyllda sonen Conrad. Mary Tyler Moore gör en otroligt välspelad prestation som den spända och sorgsna modern som bara vill att allt ska vara som vanligt igen. Judd Hirsch spelar lättsamt men känslosamt djupt den intressanta psykologen Berger. Men mest av allt imponerar enligt mig Donald Sutherland som spelar den godtrogna och kärleksfulla fadern Calvin, allting från ansiktsuttrycken till hans rörelsemönster och sätt att säga repliker på är ja i princip perfektion. Redford gjorde succé med sin regidebut och plockade fyra Oscars med Ordinary People, däribland bästa film, bästa regi, bästa manus också knep Timothy Hutton en för bästa biroll. Imponerande! Detta är en film som jag kommer minnas för att den är så otroligt välgjord rent filmiskt sätt på många olika plan. En film jag definitivt skulle rekommendera att se endast för skådespelet. Betyg: 74/100
F-M-J (Anmäl)   7/9 2015
Ett välskrivet familjedrama med bra rollprestationer av samtliga inverkande.
Dutch (Anmäl)   30/6 2015
Nog det bästa dramat jag sett.
Krille80 (Anmäl)   4/1 2015
Manuset är fascinerande med hur all den sorg karaktärerna bär på beskrivs och berättas. Redfords regiarbete är också riktigt bra och jag överraskas och imponeras. När det just gäller skådespelarnas prestationer och de karaktärerna spelar så är de så imponerande och välspelade att man njuter. Timothy Hutton är väl värd sin Oscar men det är fullständigt vansinnigt att Donald Sutherland inte ens blev nominerad för sin fantastiska prestation. Även Mary Tyler Moore och Judd Hirsch är väldigt bra. 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En familj som andra