En försvunnen värld

Originaltitel: The Lost World
Regissör:Harry O Hoyt
Utgivningsår:1925

Om En försvunnen värld:

En upptäcksresande, en reporter och några till åker till en okänd plats som fortfarande bebos av dinosaurier. Filmatisering av en bok av Sir Arthur Conan Doyle.

Titel: Cesta do pravěku

Wallace Beery, Lewis Stone, Lloyd Hughes, Bessie Love, Arthur Hoyt

Arthur Conan Doyle, Marion Fairfax

Äventyr, Science Fiction, Fantasy, Stumfilm

Med i listor: Professor Challenger
Diskussioner om En försvunnen värld  (0 diskussioner)
Kommentarer om En försvunnen värld (23 st)
lilebroer (Anmäl)   6/6 2015
Nu blir blir dramat allt bättre framåt slutet i takt med att animatörernas skicklighet växte. Där filmen också tar lite av en dramaturgisk vändning, som nog egentligen inte borde vara mycket av en twist, men likväl så känns det så med de förutsatta begränsningarna. Detta leder till ett relativt minnesvärt slut ur ett filmhistoriskt perspektiv. Självfallet så är detta inte en film som jag riktigt kan tipsa om, om inte till den filmhistoriske nörden. Man bör dock någon gång uppleva en stop-motion animationsfilm, framförallt med tanke på att det är en konstform som blir allt mer digital. Men då finns det också betydligt bättre produktioner att se som ovannämnda King Kong, Random Harryhausen-rulle eller Nightmare Before Christmas. - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/06/the-lost-world-usa-1925-oppet-arkiv-68.html
Lotso (Anmäl)   17/9 2014
I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del faktiskt. Det var äventyr på hög nivå och hade man sett den i 1925 hade den definitivt klassats som en skräckfilm. Handlingen må vara kliché och i sina stunder förhastad. Men det är den förste utav sitt slag både inom utförande och effektmässigt. Underhållningen är på topp och man tappar aldrig intresset för filmen, och trots den extremt korta 63 minuterna känns den ännu kortare. Jag rekommenderar denna filmen till alla stop-motion älskare, samt alla filmälskare generellt inom stumfilmer och filmhistoria. Samtidigt är filmen public domain, så det går att se den gratis på nätet också. Dock skulle jag rekommendera den längre versionen då den korta versionen lämnade en med att vilja ha mer och något mer välstrukturerat.
Redwood (Anmäl)   8/5 2014
Det här var på den tiden då människor ännu svimmade i biosalongen , som en följd av chocken då dinosaurierna dök upp.
LTT86 (Anmäl)   19/8 2013
Finner inte filmen så dålig. Okej, det dra ut det väldig mycket i börja och det tar lång tid innan dom kommer till dinosaurier världen, men jag tycker att det här filmen var rädd bra.
Sznax (Anmäl)   18/9 2012
Dinosaurierna är riktigt imponerande och miljöerna ruskigt stämningsfulla. Men manuset är riktigt svagt (speciellt mot slutet) och karaktärerna blir så totalt oviktiga efter ett tag. Inledningen Med Sir Conan var kul. Men King Kong (som är fruktansvärt mycket baserad på den här storyn) är så otroligt mycket bättre att det tar ifrån den här filmen ganska mycket. Betyg 4.7
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En försvunnen värld