En geishas memoarer

Originaltitel: Memoirs of a Geisha
Regissör:Rob Marshall
Utgivningsår:2005

Om En geishas memoarer:

En geishas memoarer berättar historien om den firade geishan Sayuri och man får följa hennes fascinerande och stundtals skrämmande berättelse som tar sin början 1929. Som nioårig flicka, dotter i en fattig fiskarfamilj, säljs hon av sin pappa till ett berömt geishahus. I Kyotos dekadenta geishadistrikt får hon sedan den träning i musik och dans som ska lära henne konsten att behaga rika män för att vinna deras gunst och rikedom.
Se filmen på Viaplay

Titel: Den röda lyktan
Originaltitel: Da hong deng long gao gao gua
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: Joel Schumacher
År: 2004
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Fantomen på Operan

Michelle Yeoh, Gong Li, Mako, Youki Kudoh, Kôji Yakusho, Zhang Ziyi, Ken Watanabe, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ted Levine, Kenneth Tsang

Robin Swicord, Doug Wright

Drama, Romantik

Diskussioner om En geishas memoarer  (0 diskussioner)
Kommentarer om En geishas memoarer (424 st)
ModestyWilde (Anmäl)   02:39 6/4
Åh, vilken vacker film! Hur är man funtad om man inte tycker att den här filmen berör? Den sliter ju nästan hjärtat ur kroppen ..! ! En film man aldrig någonsin glömmer! Fantastisk och med mycket hjärta; det är känsligt och engagerande - och så välgjort! Jag älskar den! Så här ska en femma se ut!
Barneyk (Anmäl)   26/11 2017
Snygg och engagerande även om den aldrig lyckas beröra. Otroligt problematisk på många sätt, grundstoryn och boken till att börja med är kulturellt okunnig och att dom har kinesiska skådespelare som pratar engelska med kinesisk brytning blir jättekonstigt. Men skådespeleriet är ändå väldigt bra om man bortser ifrån det. Jag valde att se filmen som fantasy. Absolut bra, men inte jättemycket mer än så.
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Jag blir alltid lika hänförd när jag ser denna snygga film. Makalösa scener och huvudrollerna skiner från scen ett till sista. Rekommenderar denna.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Angeliana (Anmäl)   21/5 2015
som Brutus skrev här nedanför så sänkte även jag nästan betyget pga att de pratar engelska. I hate that. Trots att den blir lite seg och långvarig ibland så är det en himla vacker och känslofylld film, med väldigt vackra scener.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En geishas memoarer