En geishas memoarer

Originaltitel: Memoirs of a Geisha
Regissör:Rob Marshall
Utgivningsår:2005

Om En geishas memoarer:

En geishas memoarer berättar historien om den firade geishan Sayuri och man får följa hennes fascinerande och stundtals skrämmande berättelse som tar sin början 1929. Som nioårig flicka, dotter i en fattig fiskarfamilj, säljs hon av sin pappa till ett berömt geishahus. I Kyotos dekadenta geishadistrikt får hon sedan den träning i musik och dans som ska lära henne konsten att behaga rika män för att vinna deras gunst och rikedom.
Se filmen på Viaplay

Genre: Drama, Romantik
Film nr.: 20483
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta
Titel: Den röda lyktan
Originaltitel: Da hong deng long gao gao gua
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: Joel Schumacher
År: 2004
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Fantomen på Operan

Michelle Yeoh, Gong Li, Mako, Youki Kudoh, Kôji Yakusho, Zhang Ziyi, Ken Watanabe, Cary-Hiroyuki Tagawa, Ted Levine, Kenneth Tsang

Robin Swicord, Doug Wright

Drama, Romantik

Diskussioner om En geishas memoarer  (0 diskussioner)
Kommentarer om En geishas memoarer (422 st)
Angeliana (Anmäl)   21/5 2015
som Brutus skrev här nedanför så sänkte även jag nästan betyget pga att de pratar engelska. I hate that. Trots att den blir lite seg och långvarig ibland så är det en himla vacker och känslofylld film, med väldigt vackra scener.
BrutusBeefcake (Anmäl)   16/1 2015
Är ruskigt nära att hamna ett betyghack ned, endast för att de valt att spela in filmen på engelska istället för japanska. Jag kan liksom inte låta bli att störa mig på att de säger vissa ord på japanska och sedan prata engelska med brytning, det blir lite löjligt. Men jag väljer att förbise detta denna gången för det är annars en väldigt bra film, men ett helt otroligt soundtrack, det bästa jag hört på länge. Fotot sitter också som en smäck där många bildrutor trollar dig bort i en annan värld. Även andra filmen med Zhang Ziyi som jag ser denna månaden och hon börjar bli lite av en personlig favorit. Det är som sagt nära 3: an pga dumma amerikaner som inte klarar att se filmer som inte har deras eget språk men så mycket annat trollbinder mig med filmen så jag låter det vippa över denna gången. (10-/15)
Anticbiotic (Anmäl)   12/10 2014
Nästan ännu mer störande för mig än att de pratar engelska är att typ hälften av huvudrollerna spelas av kineser. Hej trovärdighet.
ModestyWilde (Anmäl)   8/4 2014
Har sett om den här nu, och känner att den vinner mer och mer. Jag måste kanske ge den en 5:a - trots allt! (Och lite roligt var det med den 22-årige, tuffe killen som såg filmen med oss och föll pladask. Han trodde inte att han skulle gilla den alls - men älskade den. Han gillar annars bara skräck och action!) Den här filmen är så vacker och så subtil. Den berör och förför. Jag är nog lite såld på den. Ja, jag höjer till en 5:a i alla fall!
jasmin357 (Anmäl)   1/6 2013
bra,men boken är tuuuusen gr bättre
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En geishas memoarer