En kärlekshistoria

Originaltitel: En kärlekshistoria
Regissör:Roy Andersson
Utgivningsår:1970

Om En kärlekshistoria:

Roy Anderssons debutfilm om unga människor i en förstelnad vuxenvärld.

Titel: Fucking Åmål
Originaltitel: Harold and Maude
Regissör: Hal Ashby
År: 1971
Harold å Maude

Bertil Norström, Margreth Weivers, Anita Lindblom, Ann-Sofie Kylin, Rolf Sohlman, Lennart Tellfeldt, Gunnar Ossiander, Maud Backéus, Lennart Tollén, Björn Andrésen

Roy Andersson

Drama, Romantik

Sverige

Recension En kärlekshistoria

- NeZa sätter betyg 4 och skriver:
Pär och Annika är två ungdomar som lever i det svenska samhället under 70-talet. De fattar snabbt tycke för varandra och blir oerhört förälskade. Utanför deras oändliga kärlek lever de bland arbetslösa och odrägliga föräldrar som jämt och ständigt ser ner på dessa ungdomar och jämför sig med varandra. Roy Andersson har placerat kärlekshistorien mellan Pär och Annika i tydligt fokus i filmen. Han...

Recension av En kärlekshistoria - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldbaggar, Norden, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Romantik Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om En kärlekshistoria  (0 diskussioner)
Kommentarer om En kärlekshistoria (539 st)
Gordyal (Anmäl)   14:42 5/1
Varför fortsatte inte Roy Andersson så här? En fantastiskt träffsäker film som är ett strålande tidsdokument lika mycket som den är tidlös. Bra dialog, starkt persongalleri, trovärdig tonårskärlek (och trovärdigt allt) och en genomgående stabil produktion. Dock trampar den en del vatten, och vissa scener känns rätt så överflödiga medan andra är toppen. Kylin är en riktig sockerärta. (9/15)
Henkoo (Anmäl)   6/9 2017
Skål på dig, John..
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Mycket ångest av modell 70-tal är det men någon märkvärdig historia är det inte. Men filmen bärs av ett bra foto och den söta och duktiga Ann-Sofie Kylin. Samma omdöme gäller även Anita Lindblom. Mest imponerad är jag dock av den utomordentliga restauration filmen har fått i samband med överförandet till DVD.
nikdelarge (Anmäl)   26/9 2016
Förtjänar egentligen en femma.. vid rätt humör. Men så jävla mysig ändå!
AddeColciago (Anmäl)   8/8 2016
Fångar allt som behövs om ungdom och kärlek. Plus Anita Lindblom! "Tillvaro är inte konstruerad för ensamma människor"
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En kärlekshistoria