En kvinnas öde

Originaltitel: Dangerous Beauty
Regissör:Marshall Herskovitz
Utgivningsår:1998

Om En kvinnas öde:

Historien utspelar sig i 1500-talets Venedig, där kurtisanerna åtnjuter unika privilegier; vackert klädda läser de, komponerar musik och poesi samt diskuterar statsangelägenheter med männen. Huvudpersonen Veronica Franco vill gifta sig med sin älskade Marco Venier, men kan inte på grund av att hon inte har några pengar. Hon väljer därför att bli kurtisan, så att hon ska kunna vara med honom ändå. Med sin skönhet och intelligens blir hon den bästa. Problem uppkommer dock när kyrkan anklagar henne för att vara en häxa.

Titel: Mansfield Park
Regissör: Lárus Ýmir Óskarsson
År: 1998
Genre: Drama, Romantik
Längtans blåa blomma

Fred Ward, Oliver Platt, Jacqueline Bisset, Rufus Sewell, Catherine McCormack, Moria Kelly, Naomi Watts, Jeroen Krabbé, Joanna Cassidy, Melina Kanakaredes, Daniel Lapaine, Justine Miceli, Jake Weber, Simon Dutton

Jeannine Dominy

Drama, Romantik, Biografi

A Destiny of Her Own

Diskussioner om En kvinnas öde  (0 diskussioner)
Kommentarer om En kvinnas öde (26 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   15/10 2014
Såg denna i tron att det skulle bli en intressant skildring i en kurtisans liv med ett tungt ämne iochmed den kristna inkvisitionen. Men detta var ju bara en vanlig och tämligen ointressant kärlekshistoria som inte förvånar eller överraskar på några plan. (5-/15)
JimCarrey (Anmäl)   18/5 2013
Mycket tråkigt att behöva ta sig igenom det här kladdet. Gillar epoken, platsen och temat väldigt mycket men inget känns historiskt och det hjälper inte att karaktärerna agerar historielärare och skriver publiken saker på näsan. Skådespeleriet är rent vidrigt. Fruktansvärt patetiskt rakt igenom. Slutet är en riktig fet facepalm
Brouhaha (Anmäl)   6/3 2011
Extremt tråkig film. Men tyvärr finns det för många bra aspekter med den för att jag med gott samvete ska kunna ge den ett lägre betyg. Kan dock nu, cirka 10 minuter efter att jag sett filmen, inte längre erinra mig om vilka dessa aspekter var. Fotot, kanske. Ja. Det var vackert.
Parrasto (Anmäl)   20/10 2007
HAR rufus sewell ett glasöga? o.o
umpalompa (Anmäl)   31/7 2007
det är nåt med den här jag gillar fastän den är helt knasig på många sätt. speciellt som myrlin säger, när sexköparna ställer sig upp och applåderar åt sig själva på slutet. haha WHY? men okej, om man bortser från det fåniga samhället runtomkringhenne så är det en mänsklig och lite solskensartad historia om en kurtisan. som måste fighta för sin rätt och att få använda hela sin kraft. apropå kommentaren här nedan: öh ja det är TREVLIGT att hon är feminist. det är typ det som är bra, duh. och så får man lite lust att bli 1500-talskurtisan i Venedig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En kvinnas öde