En kvinnas röst

Originaltitel: The Bostonians
Regissör:James Ivory
Utgivningsår:1984

Om En kvinnas röst:

Filmen utspelar sig i 1800-talets Boston. En dotter till en helbrägdagörare tvingas välja mellan sin mammas religiösa verksamhet och sin egen passion för kvinnors rätt.

Christopher Reeve, Jessica Tandy, Vanessa Redgrave, Linda Hunt, Nancy Marchand, Madeleine Potter

Ruth Prawer Jhabvala

Drama, Romantik

Storbritannien, USA
Diskussioner om En kvinnas röst  (0 diskussioner)
Kommentarer om En kvinnas röst (10 st)
V70 (Anmäl)   10/3 2013
Bra film, bra engagerande historia med trovärdiga figurer och manus.
lottes (Anmäl)   6/6 2012
Mycket fint i den här filmen. Den trovärdiga dialogen tack vare att den bygger på en roman från tiden. De många intressanta kvinnoporträtten. Utrymmet även för äldre kvinnliga skådespelerskor. Feminismens försa stapplande steg. Fotot. Den förträngda homosexualiteten, fint skildrard av Vanessa Redgrave. Linda Hunt som cynisk läkare. Tycker också att Christoffer Reeves passade i sin roll som attraktiv mansgris.
NtoNW (Anmäl)   31/12 2011
Hyfsat välgjort drama från kvinnorörelsens start i USA. Skådisarna är väl inte alltid helt lyckade, men Vanessa Redgrave gör det bra. Men filmen mynnar ut i ett intet och ges därmed medelpoäng - för fotot och regiarbetet.
Sznax (Anmäl)   14/8 2011
Den som skrivit filmbeskrivningen har inte sett filmen, ingenting stämmer. Filmen i sig är väldigt ojämn. Redgrave spelar en mystisk roll, hon gör det bra men man vet egentligen aldrig vad det är för någon karaktär. Linda Hunt briljerar (som vanligt) i sin roll. Stålmannen kunde de däremot kastat ut, med en plastik dialekt struttar han runt utan någon mening alls. Manuset är segt och visar som vanligt att kvinnor aldrig kan stå upp för något (de gifter sig alltid med en karl och överger allt de kämpat för). Dock så blir filmen bra tack vare Ivorys fantastiska regi, varje scen är så noggrannt uttänkt att man aldrig tappar intresset. Betyg 6.1
Lurtz (Anmäl)   21/5 2011
Jag var tvungen att läsa på lite. Skönt att veta att den bygger på en bok från 1886, skildringen av kvinnorörelsen ger mest anti-feminister vatten på kvarnen. Ganska seg som film betraktad. Jag har dessutom svårt att se varför är Verena så förtjusande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En kvinnas röst