En långvarig förlovning

Originaltitel: Un long dimanche de fiançailles
Regissör:Jean-Pierre Jeunet
Utgivningsår:2004

Om En långvarig förlovning:

Fem desperata män skjuter sig själva för att få komma bort från fronten vid Somme, under 1:a världskriget. De döms inför krigsrätt till att lämnas ensamma i ingenmansland, för att dö i korseld. En flickvän till en av männen, erhåller information om sin fästman. Hon bestämmer sig för att ta reda på sanningen om vad som kan ha hänt honom.

Titel: Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta
Regissör: Steven Spielberg
År: 2011
Genre: Drama, Krig
War Horse

Audrey Tautou, Gaspard Ulliel, Dominique Pinon, Jodie Foster, Chantal Neuwirth, Ticky Holgado, Albert Dupontel, Tchéky Karyo, Julie Depardieu, Marion Cotillard, André Dussollier, Jean-Pierre Darroussin, Denis Lavant, Dominique Bettenfeld, Clovis Cornillac

Jean-Pierre Jeunet, Guillaume Laurant

Drama, Romantik, Mysterium, Krig

A Very Long Engagement

Frankrike, USA

Recension En långvarig förlovning

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Om man kan ge en film en femma i betyg enbart grundad på dess effekter, överdrivna våld eller coola ögonblick så borde Jean-Pierre Jeunets "En långvarig förlovning" direkt få samma betyg bara på grund av dess foto. Tillsammans med den uppslagsrika berättartekniken, bra skådespelarinsatser och en enkel men snyggt presenterad historia var jag bara några minuter in i filmen övertygad om att det här var...

Recension av En långvarig förlovning - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Första världskriget, Krig Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Stockholm XV Open Zone
Diskussioner om En långvarig förlovning  (0 diskussioner)
Kommentarer om En långvarig förlovning (525 st)
gjoob (Anmäl)   24/1 2018
Fina miljöer, fantastiskt foto, utdragen och ganska ointressant historia.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Dålig
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
M J-P Jeunets regi är mäktig. Fotot och bildberättandet är världsklass. Spelplatserna är förutom den skimrande franska landsbygden, Paris och slagfältet Somme. Svagaste punkt är handlingen. Den känns stundtals tröttande men som sagt foto, regi och detaljrikedomen lyfter det hela till film magi. Tappa aldrig hoppet!
andmoreagain (Anmäl)   21/5 2015
Snygg, pampig och med en detaljrikedom (rentav absurdisk) som verkligen utmärker Jeunet. Kanske lite för rörig för sitt eget bästa och jag blev verkligen inte så hänförd som jag blev med Amelie.
Krille80 (Anmäl)   30/11 2014
Att se en film av regissören Jean-Pierre Jeunet är alltid en upplevelse för sinnena. Det kan ta en stund innan man kommer in i rätt sinnesstämning men när det väl sker så är det alltid bra. När man sedan stoppar in den helt bedårande Audrey Tautou i berättelsen så kan man vara trygg. Kul också med en fransktalande Jodie Foster i en av rollerna. 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En långvarig förlovning