En man och en kvinna

Originaltitel: Un homme et une femme
Regissör:Claude Lelouch
Utgivningsår:1966

Om En man och en kvinna:

En man och en kvinna möts av en slump vid sina respektive barns internatskola. Det visar sig att båda har förlorat sin livspartner och de börjar långsamt att lära känna varandra, men det visar sig snårigt att komma varandra in på livet.

Titel: Avlyssningen
Originaltitel: Une aussi longue absence
Regissör: Henri Colpi
År: 1961
En man kom tillbaka

Anouk Aimee, Jean-Louis Trintignant, Pierre Barouh, Valérie Lagrange, Antoine Sire, Souad Amidou, Simone Paris

Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven

Drama, Romantik

A Man and a Woman

Frankrike
Med i listor: Franska nya vågen, Guldpalmer, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om En man och en kvinna  (0 diskussioner)
Kommentarer om En man och en kvinna (14 st)
Sznax (Anmäl)   2/5 2013
En vacker karaktärsskildring från nya-vågens avslutande år. Både Trintignant och Aimee är riktigt bra (även om de kanske inte är helt rätt personer för sina roller). Francis Lais musik skänker en egen sida till filmens stämning och manuset är starkt nästan hela tiden. Lelouch blandar fantastisk regi med svagare partier. Kameraarbetet (och då speciellt de många åkningarna) är helt fantastiska, likaså färgsättningen och användandet av stum dialog. Men det finns en del partier som känns själlösa och tråkiga (mycket p.g.a. att de skär sig så mycket mot resten av filmen). I slutändan kommer inte riktigt filmen iväg på det sätt den hade kunnat. Betyg 7.1
answai (Anmäl)   4/4 2011
Vackert filmad, romantiska miljöer, och underbar musik. Men även om man sitter klistrad så finner jag inget större djup, det är inte en film som stannar kvar (mer en musiken). Den skulle fått en fyra om det inte var för några störande svagheter, så känns t.ex. vissa av tillbakablickarna (t.ex. makens död) som tagna från en b-film.
Santa Claus (Anmäl)   3/11 2010
kitschigt drama om uttrakade och bekväma överklassmänniskor som gör karriär, har ungar och lite sex vid sidan om. Spännande.
sannaohhh (Anmäl)   17/10 2010
det enda minnesvärda är scenen där dom älskar. återblickarna är enormt rörande. se den scenen iaf och skippa resten..
cassiopeia (Anmäl)   12/7 2009
Har lite svårt att se storheten i den här filmen. Den griper inte tag om mig, och mest tycker jag att motorsportscenerna är långdragna och ytterst ointressanta. De sista 10-15 minuterna lyfter dock betyget till en trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En man och en kvinna