Betyg idag: 2 178 Besökare idag: 5 921

Originaltitel: En man som heter Ove
Regissör:Hannes Holm
Utgivningsår:2015

Om En man som heter Ove:

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.
Se filmen på iTunes

Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: Gran Torino
Originaltitel: Gran Torino
Regissör: Clint Eastwood
År: 2008
Gran Torino
Titel: Livet från den ljusa sidan
Originaltitel: As Good As It Gets
Regissör: James L Brooks
År: 1997
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Livet från den ljusa sidan
Titel: Totos bedrifter
Regissör: Lasse Åberg
År: 2011
Genre: Komedi
The Stig-Helmer Story

Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

Hannes Holm

Drama, Komedi

A Man Called Ove

Sverige
Diskussioner om En man som heter Ove  (0 diskussioner)
Kommentarer om En man som heter Ove (124 st)
wasteoftime (Anmäl)   21:52 22/10
En underlig blandning utav lite för ostigt story men ändå med en intressant touch. Lassgård är som alltid stabil, och det är underhållande och roande, men även gripande och till viss del tankeställande. Jag är inte helt säker på om den förtjänar trean den fick nu, egenliten, men den får den så länge. Det är inte så långt kvar tills omtitt på överbetygen ändå, och då kommer den ju få sig en korrigering om jag varit för generös. Hannes Holm fortsätter att blanda och ge mellan taffliga försök och bra filmer.
KalleB (Anmäl)   20:29 11/10
Gillar inte svartmålning av kommunanställda. Vi vill ju bara allas bästa :( Sen var den för naiv.
evertslayer (Anmäl)   23:49 27/9
Nej jag klarade inte av att uthärda detta, efter ca 30 40 minuter stängde jag av eländet.. Hur den själlöse torrbollen Ove lyckas få Sonja att bli förälskad i honom överhuvudtaget blev bara alltför osannolikt.. Värre PKdynga en detta var länge sen jag såg.
Norpan0 (Anmäl)   19:12 23/9
Fattar inte hajpen! Förutsägbart, dåligt manus, usel ljudmix. Känns som om Ove vore minst 15-20 år äldre än 59... Som om han skulle ha tillhört min morfars generation. De nutida scenerna var klart mycket bättre än återblickarna, som tyvärr påminde mig om den usla filmen om Stig Helmer.
labi (Anmäl)   12:16 23/9
Bra skådespeleri. Varför ser man Johan Widerberg så sällan på duken numera? Dock uselt manus. Förutsägbart och klichéspäckat. Har inte läst Backmans bok, och blev inte sugen på att göra det nu heller. Erkänner dock att jag grät en skvätt mot slutet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En man som heter Ove