Betyg idag: 1 016 Besökare idag: 4 684

Originaltitel: En man som heter Ove
Regissör:Hannes Holm
Utgivningsår:2015

Om En man som heter Ove:

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.
Se filmen på iTunes

Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: The Imitation Game
Originaltitel: The Butler
Regissör: Lee Daniels
År: 2013
The Butler

Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

Hannes Holm

Drama, Komedi

A Man Called Ove

Sverige
Diskussioner om En man som heter Ove  (0 diskussioner)
Kommentarer om En man som heter Ove (115 st)
Gordyal (Anmäl)   00:26 17/7
Massor med småroliga grejer, och Lassgård är bra, men annars är det inget att jubla över. Det blir snabbt tjatigt, flera grejer brister rejält i trovärdighet, och allt är fruktansvärt förutsägbart. Även om det inte tillhör vanligheterna att en bitter surgubbe får bli en "hel människa" på film, så känns det som att man har sett allt förut. (6+/15)
Ful_fisk (Anmäl)   13:33 16/7
Varm och gemytlig svensk film som undviker fällorna där många nutida draman hamnar. Visst är det en smula förutsägbart, men skådespelarna håller kvaliteten uppe och Hannes Holms säkra regi sätter ihop det hela kanon. Fyran är kanske inte urstark, men ändå en fyra. En film väl värd att se!
Ajax Swan (Anmäl)   18:29 31/5
Förvånansvärt mycket klyschor för att vara så omtalad, men ändå förvånansvärt bra för att vara så clichèfylld! stark fyra! (8/10)
Rai (Anmäl)   07:01 28/3
Nja, jag förstår mig nog inte på den här filmen tyvärr. Inte boken heller. Jag vet inte, men det finns väldigt ofta någon slags skugga över svensk film. Jag har försökt grubblat över detta fenomen, men har inte riktigt kommit fram till ett bra svar. Är det någon som förstår var jag menar få du gärna dela med dig av din teori.
Greystalker (Anmäl)   01:14 28/3
Svensk film...