En man som heter Ove

Originaltitel: En man som heter Ove
Regissör:Hannes Holm
Utgivningsår:2015

Om En man som heter Ove:

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.
Se filmen på iTunes

Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: Gran Torino
Regissör: Jaco van Dormael
År: 1991
Film nr.: 20224
Totos bedrifter

Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

Hannes Holm

Drama, Komedi

A Man Called Ove

Sverige
Diskussioner om En man som heter Ove  (0 diskussioner)
Kommentarer om En man som heter Ove (146 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   04:24 2/9
Fin och rolig, visserligen är den ganska snart lätt att förutsäga men jag tar det. En fyra.
Memmem (Anmäl)   23:45 1/9
Se- och tänkvärd komedi! Denna film är genreklassad som komedi, men har också ett visst djup som många komedier saknar. Det är också ett feelgood-drama, men inte helt och hållet. Ove är en snäll man som kan säga ifrån. Han vill andra gott, men har kort stubin och blir ofta arg och skäller på folk. Han har haft otur i livet och är van att klara sig själv. Till slut övertygar honom en kvinna att han också behöver hjälp från andra. Rolf Lassgård spelar huvudrollen Ove bra, flera av birollerna spelas också bra. Bilderna är mest från ett villaområde och inne i Oves hus. Betyget blir 3½+
Nalleman (Anmäl)   21:15 1/9
Klart överreklamerad med de ack så vanliga PK-inslagen.
Hogman (Anmäl)   23:08 20/6
Boken är ju 5+, men tycker man fått till filmen bra. Lassgård är fantastisk.
bnw (Anmäl)   12:30 22/5
Den är mycket intressantare när det är Lassgård än när det är Berg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En man som heter Ove