Betyg idag: 1 365 Besökare idag: 6 042

Originaltitel: En man som heter Ove
Regissör:Hannes Holm
Utgivningsår:2015

Om En man som heter Ove:

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt, att man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.
Se filmen på iTunes

Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Regissör: Felix Herngren
År: 2013
Genre: Komedi, Äventyr
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Titel: Gran Torino
Originaltitel: Gran Torino
Regissör: Clint Eastwood
År: 2008
Gran Torino
Titel: Livet från den ljusa sidan
Originaltitel: As Good As It Gets
Regissör: James L Brooks
År: 1997
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Livet från den ljusa sidan
Titel: St. Vincent
Regissör: Morten Tyldum
År: 2014
Genre: Drama, Thriller, Krig
The Imitation Game

Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, Ida Engvoll, Tobias Almborg, Klas Wiljergård, Chatarina Larsson, Börje Lundberg, Stefan Gödicke, Johan Widerberg, Anna-Lena Bergelin, Nelly Jamarani, Zozan Akgün, Viktor Baagøe, Simon Edenroth, Poyan Karimi

Hannes Holm

Drama, Komedi

A Man Called Ove

Sverige
Diskussioner om En man som heter Ove  (0 diskussioner)
Kommentarer om En man som heter Ove (121 st)
Norpan0 (Anmäl)   19:12 23/9
Fattar inte hajpen! Förutsägbart, dåligt manus, usel ljudmix. Känns som om Ove vore minst 15-20 år äldre än 59... Som om han skulle ha tillhört min morfars generation. De nutida scenerna var klart mycket bättre än återblickarna, som tyvärr påminde mig om den usla filmen om Stig Helmer.
labi (Anmäl)   12:16 23/9
Bra skådespeleri. Varför ser man Johan Widerberg så sällan på duken numera? Dock uselt manus. Förutsägbart och klichéspäckat. Har inte läst Backmans bok, och blev inte sugen på att göra det nu heller. Erkänner dock att jag grät en skvätt mot slutet.
Sture Stenhög (Anmäl)   23:45 2/9
Den svenska pöbelhumorn kommer väl aldrig dö ut, så det är inte direkt förvånande att det här blev en folklig succé i Sverige. Att den blev Oscarsnominerad till bästa utländska film är dock helt obegripligt, varför fick aldrig Åsa-Nisse någon nominering om det nu är där nivån ligger? Trötta observationer, buskisskådespeleri, och stereotypa karaktärer. Allt är verkligen plågsamt artificiellt, inte det minsta roligt, och man har sett allting alldeles för många gånger förut. Svag tvåa
Filmfantast86 (Anmäl)   23:01 2/9
Härlig film
ramla (Anmäl)   22:21 28/7
Riktigt uselt. Satt ständigt beredd med skämskudden. Fy fan vilket bottennapp till manus. Stackars skådespelare. Se den inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En man som heter Ove