En obekväm sanning

Originaltitel: An Inconvenient Truth
Regissör:Davis Guggenheim
Utgivningsår:2006

Om En obekväm sanning:

En dokumentär om Al Gores kampanj att försöka få världen att erkänna att global uppvärmning är ett stort problem.
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: The 11th Hour
Regissör: Nadia Conners, Leila Conners Petersen
År: 2007
I elfte timmen
Titel: Klimatförändringarna - en bluff?
Originaltitel: The Great Global Warming Swindle
Regissör: Martin Durkin
År: 2007
Klimatförändringarna - en bluff?
Titel: Waiting for 'Superman'

Billy West (röst)

Dokumentär

Recension En obekväm sanning

- tenderhooligan sätter betyg 4 och skriver:
En obekväm sanning är en vetenskaplig dokumentär där forne amerikanska vicepresidenten och presidentkandidaten Al Gore lägger fram fakta om växthuseffekten och människans påverkan på jorden och blandar med klara och knivskarpa argument om hur vi kan (läs: ska) stoppa vår skonings- och samveteslösa inverkan på den planet som vi kallar vårt hem. Det har sagts förut och det tåls att sägas igen: En...

Recension av En obekväm sanning - Läs hela!

Med i listor: Dokumentär Top 50
Diskussioner om En obekväm sanning  (0 diskussioner)
Kommentarer om En obekväm sanning (506 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
viktig film
Sunken25 (Anmäl)   5/1 2016
Fick upp ögonen för miljön efter denna film och fick iallafall mig att börja tänka lite mer miljövänligt. Det är väll ett betyg så gott som något. 7.2/10
Krille80 (Anmäl)   30/12 2014
Jag tar in faktadel för faktadel och börjar fundera på min egen roll i allt detta. Det som gör att jag har lätt att göra detta är för att redan innan jag såg dokumentären så delade jag Al Gore åsikter. minuset med denna dokumentären är de korta delar som tar oss bort från Al Gores föreläsning till de porträtt och informationssnuttar om mannen, Al Gore, själv. Det blir lite mycket reklam för Gore själv. En obekväm sanning är dock en riktigt bra och intressant dokumentär som skrämmer lite grann.
Rehn108 (Anmäl)   20/11 2013
Gore är skicklig och nyttjar sin position till ett gott syfte. Jag tänker inte ge mig in på huruvida en och annan detalj bara är nästan sann, det är bara löjligt när folk okritiskt förnekar den stora bilden och försvarar det med enskilda detaljer som inte riktigt stämmer. Jag blev dock lite besviken på filmen då den, fullproppad på information, missar att underhålla. Det är en deppig stämning och den jobbar med att locka fram känslorna hos den som tittar, men jag tror att målgruppen, de som mest behöver se dokumentären, tröttnar.
Dutch (Anmäl)   17/9 2013
PowerPoint-porr mm