En passion

Originaltitel: En passion
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1969

Om En passion:

En enslig ö hyser några vilsna själar. De är alla isolerade och har svårt att få kontakt med varandra men det uppstår relationer, passioner och antipatier dem emellan.

Titel: Scener ur ett äktenskap
Titel: Såsom i en spegel
Originaltitel: Såsom i en spegel
År: 1961
Såsom i en spegel

Max von Sydow, Liv Ullmann, Bibi Andersson, Erland Josephson, Erik Hell, Sigge Fürst, Ingmar Bergman (röst)

Ingmar Bergman

Drama

The Passion of Anna

Sverige
Diskussioner om En passion  (0 diskussioner)
Kommentarer om En passion (56 st)
JD (Anmäl)   31/10 2018
Bland Bergmans många skildringar av människor oförmögna att nå varandra är den här den mest skoningslösa. Det enda hoppet i filmen finns hos skådespelarna, i de korta scener där de går ut ur sina roller (och in i rollerna som sig själva) och ”fritt” kommenterar dem.
Tabu (Anmäl)   13/9 2018
Det blir väl inte så mycket dolt krypande obehagligare än så här egentligen? Detta är en av Bergmans viktigaste filmer hävdar jag - fast den är ful, lömsk och otäck - vilket är som på "riktigt" och fortfarande(!) dessutom skrämmande aktuell... Som vanligt är de flesta personerna i repertoaren mycket självupptagna (antagligen för att de inte har någon riktig kärlek i sina liv?) så naturområdet Fårö hamnar i bakgrunden för dessa/dramat...
Gordyal (Anmäl)   4/12 2017
Bitvis mer än lovlilgt skitnödig film om ingenting som vägleds i onödan av Bergmans berättarröst och som avbryts av inklippta intervjuer med skådespelarna. Fast det hinner vara bra också, och Mackan är genomgående fantastisk. Efter två tredjedelar av filmen lossnar det, och från och med drömsekvensen så är allt bra. (7+/15)
fors1984 (Anmäl)   7/10 2015
Bergmans mest utpräglade mellanfilm? Väldigt lite här som han inte gjort bättre före eller efteråt.
timbo93 (Anmäl)   2/6 2015
Allting är lite för tydligt. Disharmonin från inspelningen syns igenom på scenerna. Dessutom är jag förvånad över Erland Josephsons makalöst svaga prestation.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En passion