En plats i mitt hjärta

Originaltitel: Places in the Heart
Regissör:Robert Benton
Utgivningsår:1984

Om En plats i mitt hjärta:

När Edna Spaldings man dör i en olycka, blir hon ensam och utan pengar med en bondgård under den stora depressionen. En svart man, Moses, hjälper henne att plantera bomull och underhålla både bondgården och barnen.

Ed Harris, Sally Field, Lindsay Crouse, Amy Madigan, John Malkovich, Danny Glover, Yankton Hatten, Lane Smith, Terry O'Quinn, Bert Remsen, Gennie James, Ray Baker

Robert Benton

Drama

Med i listor: People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om En plats i mitt hjärta  (0 diskussioner)
Kommentarer om En plats i mitt hjärta (6 st)
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Ingen brist på sevärda och duktiga aktörer här men det är intressant hur ofta jag glömmer av vilken fantastisk skådespelare Sally Field är. Varje gång jag ser henne i en film eller på TV så slås jag av hur imponerande hon är. Helt klart en av de allra bästa. Filmen lyckas engagera och är sevärd samtidigt som den aldrig riktigt lyfter till de högsta nivåerna. Historien med Ed Harris karaktär fångar inte heller mitt intresse till skillnad från det fina samspelet mellan Field, Glover och Malkovich. 3+
Astrojacob (Anmäl)   28/3 2012
Oscarsvinnande Sally Field fick sin andra Oscar välförtjänt. Storyn utsökt med bra stämning o dramatik. Malkovich skön i biroll men några logiska missar och en till synes onödig bihandling förtar helheten. Flera trådar följs inte upp o trots en bra intrig känner man sig en smula lurad. Annars gammaldags bra drama under depressionen. Stark Trea.
origC-J (Anmäl)   18/3 2012
En film som utspelar i Södern på 30-talet som har allt en sådan ska ha: En kämpande ensamstående mor, en kringvandrande afroamerikan som visar vara ovärderlig för gården, nedlåtande banktjänstemän, en tornado, ett besök av Klanen, osv. Klyschigt så det förslår alltså, men inte oävet. Man har fått ihop en drös duktiga skådespelare, där Sally Field gör en överraskande imponerande insats i huvudrollen.
Mikka (Anmäl)   17/12 2011
Den börjar väldigt trevande, men tar sig ordentligt framåt mitten. Riktigt fin film. Charmig, med bra skådespelare och flera höjdpunkter. 3+
Klara Sofia (Anmäl)   17/6 2007
Det var länge sedan jag såg den här filmen, men jag minns att jag sett den minst två gånger och alltid gillat den. I synnerhet slutscenen tycker jag är fin och lite underfundig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En plats i mitt hjärta