En plats i solen

Originaltitel: A Place in the Sun
Regissör:George Stevens
Utgivningsår:1951

Om En plats i solen:

George Eastmans framtid ser ljusare ut. Från en fattig bakgrund har han fått anställning på sina rika släktingars fabrik. Han har dessutom en begynnande kärlekshistoria med en societetsflicka på gång. Men en tidigare affär med en fabriksflicka kommer ikapp honom och George tar ett ödesdigert beslut.

Titel: En kyss före döden
Regissör: Joseph L Mankiewicz
År: 1959
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Plötsligt i somras

Montgomery Clift, Elizabeth Taylor, Shelley Winters, Anne Revere, Keefe Braselle, Fred Clark, Raymond Burr, Herbert Heyes, Shepperd Strudwick, Frieda Inescort, Kathryn Givney, Walter Sande, Ted de Corsia

Harry Brown, Michael Wilson (I)

Drama, Romantik, Film-Noir

Med i listor: Film-Noir Top 50
Diskussioner om En plats i solen  (0 diskussioner)
Kommentarer om En plats i solen (38 st)
Barneyk (Anmäl)   13:36 24/1
Snygg och stämningsfull på många sätt inledningsvis men storyn engagerar inte så tappar väldigt mycket ganska snabbt. En del småbra saker och den är helt okej!
Snah (Anmäl)   9/11 2017
Visst, här finns en hel del bra saker. En kvinna som inte låter sig kväsas och bra skådespelarinsatser. Men här finns också en otroligt fånig fantasi om kärlek vid första ögonkastet, kantad med läppar hårt tryckta mot varandra utan tungkontakt a la Hollywood och ett planerande av den gemensamma framtiden 5 min efter att de träffats. Filmen är också alltför förutsägbar.
Sture Stenhög (Anmäl)   6/6 2017
På sätt och vis erbjuder den här filmen det bästa från två världar. Å ena sidan har den där typiska klassikerkänslan där framför allt Elizabeth Taylor har en fantastisk filmstjärneglans, samtidigt är den å andra sidan mer moralisk komplex än vad Hollywood-filmer från den här eran har en tendens att vara. Montgomery Clift är väldigt bra i huvudrollen och lyckas skapa sympati för en karaktär som egentligen är ganska mycket av ett svin, även om filmen också lyckas bra med att förmedla hur omständigheter driver honom till att vara det. Skuldfrågan blir dessutom ganska intressant i slutändan. Clift och Taylor har även väldigt bra kemi tillsammans, vilket nog krävdes. för manuset ger dem egentligen inte så mycket att jobba med när det kommer till deras relation. Trean är hyfsat stark
Albion (Anmäl)   9/4 2017
En mycket välberättad men makaber historia. Det glänser big time om Monty Clift och Taylor och överhuvudtaget är det starka skådespelarprestationer. En tät intrig också. Betyget blir en klar 4;a
riddarkato (Anmäl)   8/12 2016
Montgomery Clift spelar fruktansvärt bra. Även Elizabeth Taylor spelar såklart bra i sin roll. Men det är Montys skådespelarprestation som gör att den här filmen får en till och med stark 4a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En plats i solen