En rövarhistoria

Originaltitel: Bande ā part
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1964

Om En rövarhistoria:

De båda vännerna Arthur och Franz har tillbringat alldeles för mycket tid på bio. Tillsammans med den förtjusande Odile smider de planer för att lyckas med det perfekta inbrottet, inspirerade av gamla gangsterfilmer. Gränserna mellan fantasi och verklighet suddas ut för de tre unga förövarna medan deras våghalsiga rånkupp närmar sig sin ödesdigra upplösning.

Titel: Skjut på pianisten
Originaltitel: Vivre sa vie: Film en douze tableaux
Regissör: Jean-Luc Godard
År: 1962
Leva sitt liv

Anna Karina, Sami Frey, Claude Brasseur, Louisa Colpeyn, Daničle Girard, Georges Staquet, Jean-Luc Godard (röst), Chantal Darget, Ernest Menzer

Jean-Luc Godard

Drama, Komedi, Kriminalare

Gang of Outsiders, Band of Outsiders

Frankrike
Med i listor: 60-tal Top 50, Franska nya vågen
Diskussioner om En rövarhistoria  (0 diskussioner)
Kommentarer om En rövarhistoria (102 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Astrojacob (Anmäl)   30/8 2017
Måhända nytänk 1964 men idag känns allt spontant krystat. Buskiskänsla blandat med existensiell ångest blir mest patetiskt. Knapp Trea. Meningen med Louvren???
Barneyk (Anmäl)   25/2 2016
Flera riktigt charmiga scener, jag älskar dans scenen t.ex. Men på det stora hela så känner jag ingenting för någon. Jag känner ingen som helst personkemi. Ingen av karaktärerna känns något särskilt. Händelserna känns krystade och inte särskilt trovärdiga. Som helhet har filmen dock en speciell charm som jag gillar. Men det räcker inte för att få upp det till en trea. Stark tvåa.
Hypostas (Anmäl)   18/2 2016
Som vanligt med Godard så är det "style over substance" som gäller. Men han gör det förbaskat bra.
Ful_fisk (Anmäl)   27/10 2015
Comeback för Godard efter den i min mening tröga Föraktet. Kreativt och experimentellt, med bisarra händelser och förvecklingar. Det ligger något dråpligt över det hela, en känsla av att figurerna inte riktigt förstår sig på sin egen situation. Det är denna ironi som är filmens främsta styrka. Det och världsrekordet i snabba Louvren-besök.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En rövarhistoria