En ryss i New York

Originaltitel: Moscow on the Hudson
Regissör:Paul Mazursky
Utgivningsår:1984

Om En ryss i New York:

En rysk cirkus åker över till Amerika. En clown vill hoppa av men vågar inte. Däremot tänker hans vän, som är saxofonist, göra det i mitten av varuhuset Bloomingdales. Han lär där känna en mörkhyad säkerhetsvakt och blir förälskad i den italienska parfymexpediten. Han vill förverkliga sin dröm om att bli känd musiker i Amerika.

Titel: My Fellow Americans
Regissör: Billy Crystal
År: 1995
Genre: Komedi, Romantik
Glöm Paris

Robin Williams, Maria Conchita Alonso, Alejandro Rey, Savelij Kramarov, Elya Baskin, Cleavant Derricks, Jurij Belov, Udo Kier, Paul Mazursky

Paul Mazursky, Leon Capetanos

Drama, Komedi

Diskussioner om En ryss i New York  (0 diskussioner)
Kommentarer om En ryss i New York (35 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Bumbi78 (Anmäl)   2/10 2016
Bra avvägd blandning av komedi och drama där kulturkrockarna står för det roliga. Men det finns även en tyngre sida här som funkar bra, mycket tack vare Williams som gör sin ryss mycket bra. En feelgood film i slitna NewYork-miljöer är aldrig fel.
Krille80 (Anmäl)   22/11 2014
Rörande varm dramakomedi om den ryske cirkusmusikern som kommer till Amerika, och de omvälvande skillnader, för- och nackdelar som det innebär. Storartat skådespeleri, framförallt av Robin Williams. Den känns dock idag som en film som passade bäst i den tiden den kom.
norenorama (Anmäl)   3/5 2014
Började ok, vart bättre sen bara sämre och sämre.
Gordyal (Anmäl)   21/4 2013
Inte alls så glättig och fånig som jag hade befarat. Snarare än rätt så dyster komedi. Pekpinnar och moralkakor körs ner i våra halsar, men även en hel del subtil och överraskande kritik åt både höger och vänster. Dessutom innehåller filmen några riktigt bra scener, i synnerhet den då Williams sitter med sin ryska familj och sjunger jazz. På det stora hela en rätt så klen film, men den är varken kass eller helt ointressant. (6/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En ryss i New York