En sensation

Originaltitel: Citizen Kane
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1941

Om En sensation:

Året är 1940 och tidningsmagnaten Charles Foster Kane dör i sin säng på sin enorma men halvfärdiga egendom Xanadu. Han sista ord är det kryptiska "Rosebud" och en hugad journalist vid namn Thompson beslutar att ta reda på vad detta "Rosebud" betyder. Thompson söker upp Kanes gamla vänner och ovänner och får på så vis Kanes hela liv berättat för sig.

Titel: The Aviator
Regissör: Jack Clayton
År: 1974
Genre: Drama, Romantik
Den store Gatsby

Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, William Alland, Paul Stewart, George Coulouris, Fortunio Bonanova, Gus Schilling, Philip Van Zandt, Georgia Backus, Harry Shannon

Herman J Mankiewicz, Orson Welles

Drama, Mysterium

Citizen Kane - En sensation!

Recension En sensation

- anonym skriver:
Citizen Kane anses, som många redan vet, som den bästa filmen genom tiderna. Så bra är den inte, men den är väldigt, väldigt bra. Det är Orson Welles första och bästa (anses det) film. Det är rätt otroligt att han gjorde den när han var runt 25-årsåldern och den anses än idag som världens bästa film! Det är ganska otroligt om man tänker efter. Men, nu till filmen, som handlar om en tidningskungs...

Recension av En sensation - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker
Diskussioner om En sensation  (0 diskussioner)
Kommentarer om En sensation (555 st)
Pi-R (Anmäl)   10/1 2018
jag gillar’t. Skådespelarmässigt har Welles en rätt mäktig närvaro som bara ökar ju längre filmen fortgår. det ÄR väldigt snyggt, och musiken - speciellt i början och i slutet - skapar i kombination med Wells närvaro och det skuggtyngda fotot en stämning som mot slutet är riktigt krypande. och riktigt riktigt sorgligt. storymässigt så dalar mitt intresse något i mitten, men på det hela taget är det en säregen filmupplevelse vars storhet å ena sidan inte är så uppenbar för oss vanliga filmtittare, men som likväl håller påtagligt bra
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
klassiker
sawa (Anmäl)   28/12 2016
Inte speciellt fascinerande.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här nu sett om denna legendariska film. När jag senast för ca. tolv år sen tittade på det här blev betyget väldigt lågt. Höjer nu betyget en del men jag tycker fortfarande att filmen är övervärderad. Att det denna gång är en hårt restaurerad blu-ray utgåva bidrar en hel del till min ökade uppskattningen men även insikten om att filmens koncept står sig väldigt bra i jämförelse med helt moderna ”personporträtt” (skapade med helt annan teknik och resurser) är ett annat skäl till betygshöjningen. Det är som ett ”Uppdrag granskning” reportage från 1941
Dele (Anmäl)   13/9 2016
Stundtals magnifikt stilig. Handlingen är riktigt inte lika omskakande, men väl uppbyggd och med ett sunt budskap. Allt som allt ett imponerande verk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En sensation