En sensation

Originaltitel: Citizen Kane
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1941

Om En sensation:

Året är 1940 och tidningsmagnaten Charles Foster Kane dör i sin säng på sin enorma men halvfärdiga egendom Xanadu. Han sista ord är det kryptiska "Rosebud" och en hugad journalist vid namn Thompson beslutar att ta reda på vad detta "Rosebud" betyder. Thompson söker upp Kanes gamla vänner och ovänner och får på så vis Kanes hela liv berättat för sig.

Titel: The Aviator
Genre: Drama, Romantik
Den store Gatsby
Titel: The Battle Over Citizen Kane
Originaltitel: The Battle Over Citizen Kane
Regissör: Michael Epstein, Thomas Lennon (II)
År: 1995
The Battle Over Citizen Kane

Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, William Alland, Paul Stewart, George Coulouris, Fortunio Bonanova, Gus Schilling, Philip Van Zandt, Georgia Backus, Harry Shannon

Herman J Mankiewicz, Orson Welles

Drama, Mysterium

Citizen Kane - En sensation!

Recension En sensation

- Finnfan sätter betyg 4 och skriver:
Citizen Kane anses som ni säkert redan vet av många som världens bästa film. Denna banbrytande film gjordes redan 1941 av den då blott 26 årige Orson Welles. Orson har även producerat filmen, skrivit manuset och han spelar även huvudrollen. Citizen Kane handlar om Charlie Foster Kane som när han fyller 25 år blir världens sjätte rikaste man. Hans föräldrar lämnar honom till bankmannen Mr. Thatcher...

Recension av En sensation - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Mysterium Top 50
Diskussioner om En sensation  (0 diskussioner)
Kommentarer om En sensation (556 st)
Pi-R (Anmäl)   21:39 10/1
jag gillar’t. Skådespelarmässigt har Welles en rätt mäktig närvaro som bara ökar ju längre filmen fortgår. det ÄR väldigt snyggt, och musiken - speciellt i början och i slutet - skapar i kombination med Wells närvaro och det skuggtyngda fotot en stämning som mot slutet är riktigt krypande. och riktigt riktigt sorgligt. storymässigt så dalar mitt intresse något i mitten, men på det hela taget är det en säregen filmupplevelse vars storhet å ena sidan inte är så uppenbar för oss vanliga filmtittare, men som likväl håller påtagligt bra
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
klassiker
sawa (Anmäl)   28/12 2016
Inte speciellt fascinerande.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här nu sett om denna legendariska film. När jag senast för ca. tolv år sen tittade på det här blev betyget väldigt lågt. Höjer nu betyget en del men jag tycker fortfarande att filmen är övervärderad. Att det denna gång är en hårt restaurerad blu-ray utgåva bidrar en hel del till min ökade uppskattningen men även insikten om att filmens koncept står sig väldigt bra i jämförelse med helt moderna ”personporträtt” (skapade med helt annan teknik och resurser) är ett annat skäl till betygshöjningen. Det är som ett ”Uppdrag granskning” reportage från 1941
Dele (Anmäl)   13/9 2016
Stundtals magnifikt stilig. Handlingen är riktigt inte lika omskakande, men väl uppbyggd och med ett sunt budskap. Allt som allt ett imponerande verk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En sensation