En soldats historia

Originaltitel: A Soldier's Story
Regissör:Norman Jewison
Utgivningsår:1984

Om En soldats historia:

En svart soldat mördas på väg tillbaka till militärbasen i amerikanska södern. En tuff militärjurist får i uppdrag att utreda historien.

Titel: Mord
Regissör: Alan Alda
År: 1981
Genre: Drama, Komedi
Fyra årstider

Adolph Caesar, Howard E Rollins Jr, Art Evans, Denzel Washington, Dennis Lipscomb, David Alan Grier, David Harris, William Allen Young, Wings Hauser

Charles Fuller

Drama, Mysterium

Diskussioner om En soldats historia  (0 diskussioner)
Kommentarer om En soldats historia (15 st)
Djason (Anmäl)   11/11 2015
Intressant film som håller mitt intresse uppe under de ca 100 min långa filmen. Denzel Washington som vanligt bra i en tidig roll men det är inte hans bästa insats.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Förutom att man genom hela filmen funderar över vem som är den skyldige och att man här och där lyckas skapa intressanta frågeställningar, sett till tiden som handlingen utspelar sig, angående rasism så uppskattar jag att se Denzel Washington agera när han var yngre. Washington hade en glöd och energi tidigare i sin skådespelarkarriär som jag saknar hos honom idag. Det är en bra film utan att sakna de extra kvalitèerna för att lyfta ordentligt. 3+
dr_Robert (Anmäl)   3/7 2014
Överraskande bra! Ibland spelas det över, men filmen lyckas kombinera en mordhistoria med en inre konflikt i den svarta befolkningsgruppen. Den lyckas t.o.m. lura mig med en smart vändning vid ett tillfälle när jag reagerar mot hur stereotypiskt de svarta beskrivs. @BRYANT PARK, NYC
Afflicter (Anmäl)   6/2 2012
Den enda som gör ett bra jobb här är Caesar, som ju faktiskt också nominerades till en Oscar. Det finns inget speciellt med A Soldier's Story som skulle lyfta den över medelmåttan.
Philips (Anmäl)   21/2 2011
Ett rasdrama i södern är i mitt tycke depressiva skildringar i långsamt tempo och mina förväntningar var absolut noll. Men den här filmen var annorlunda. En rapp handling med ständigt nya vändningar och stundtals en lättsam stämning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En soldats historia