En stjärna föds

Originaltitel: A Star is Born
Regissör:George Cukor
Utgivningsår:1954

Om En stjärna föds:

Norman Maine "ramlar" mer eller mindre över showflickan Esther Blodgett en kväll. Paret blir vänner och detta övergår sakta men säkert till kärlek. Kärleken ställs inför hårda prövningar när Esters karriär tar fart medan Normans rasar utför.

Titel: Go'dag yxskaft?
Originaltitel: What's Up, Doc?
Regissör: Peter Bogdanovich
Regissör: Tay Garnett
År: 1946
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Vilse
Titel: Atlantic City, U.S.A.
Originaltitel: Atlantic City, USA
Regissör: Howard Hawks, Arthur Rosson
År: 1948
Genre: Action, Äventyr, Western
Red River

Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Irving Bacon, Hazel Shermet

Moss Hart

Drama, Romantik, Musikal

Diskussioner om En stjärna föds  (0 diskussioner)
Kommentarer om En stjärna föds (29 st)
Barneyk (Anmäl)   7/9 2018
Judy Garland är ju bra men filmen lyfter aldrig och musiknummrena är bleka, varken svängiga eller emotionella öht vilket gör att filmen känns väldigt utdragen. Det är verkligen inte alls dåligt. Det är helt okej. Men det är typ aldrig mer än helt okej. Duktigt och bra men engagerar inte.
KimEkberg (Anmäl)   22/12 2017
Det är ju inte Sunset Boulevard, men inte heller är det La La Land. Ändå en skildring av ett härsket Hollywood, vilket man först är rädd att man inte ska få spendera tre timmar med. Masons irrfärder i gubbträsket är ändå gripande, och Garland är ju som sagt Garland.
Tonti (Anmäl)   15/1 2017
Helt okej men hade det inte varit för att man gillar Garland och Mason hade den nog känts rätt platt. Inte nån vidare musik egentligen men det finns några gripande scener från privatlivets helgd.
Ful_fisk (Anmäl)   22/8 2016
Blev rätt jävla betagen av den här filmen. Hypnotiskt fängslande visuell stil som framför den storslaget emotionella storyn med bravur och grace av sällan skådat slag. Ett par sidospår såsom stillbilds-montagen och några av sångnumrena sänker filmens mitt en smula, men början och slutet är ren jävla mäster-klass! James Mason har nog aldrig varit bättre och Judy Garland imponerar hon med. Snygg, omskakande och fullkomligt lysande. George Cukors bästa film och en av de bästa filmerna jag sett om Hollywoods stjärnsystem.
emilstjernholm (Anmäl)   19/10 2013
Kärlekshistorien, den interna rivaliteten och bilden av det cyniska Hollywood är intressant. Både Mason och Garland gör bra ifrån sig. Däremot tycker jag att vissa muskalnummer är något långrandiga och att filmen är något för lång. Om jag får chansen att se om den i 35 mm kanske det blir en höjning, technicolor är nästintill oemotståndligt på bio.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En stjärna föds