En studie i hämnd

Originaltitel: La tourneuse de pages
Regissör:Denis Dercourt
Utgivningsår:2006

Om En studie i hämnd:

Mélanie Prouvost tar jobb som barnflicka och så småningom sidvändare åt den kända pianisten Ariane Fouchécourt. Vad Ariane inte vet är att de träffats för tio år sedan, då hon satt i juryn när Mélanie sökte till konservatoriet som ung pianist.

Titel: Ceremonin
År: 2007
Genre: Drama, Romantik, Thriller, Krig
Lust, Caution
Titel: Fat Girl
Originaltitel: Ā ma soeur!
Regissör: Catherine Breillat
Originaltitel: Oberst Redl
Regissör: István Szabķ
År: 1985
Överste Redl

Catherine Frot, Déborah Franįois, Pascal Greggory, Xavier De Guillebon, Christine Citti, Clotilde Mollet, Jacques Bonnaffé, Antoine Martynciow, Julie Richalet, Martine Chevallier

Denis Dercourt, Jacques Sotty

Drama, Thriller

Turning Pages, The Page Turner

Frankrike

Recension En studie i hämnd

- niklasringdahl sätter betyg 4 och skriver:
Hur länge sitter gamla oförrätter kvar? Ganska länge, om man ska döma av den här filmen. Den ganska dåliga svenska titeln lägger en del felaktiga förväntningar på den, men rätt snart sugs man in i den intressanta historien och tänker inte på att den målas upp som en thriller fast den egentligen är ett väldigt spännande och oerhört välspelat drama. Melanie, (Déborah Franįois) är en flicka som trots...

Recension av En studie i hämnd - Läs hela!

Med i listor: Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om En studie i hämnd  (0 diskussioner)
Kommentarer om En studie i hämnd (54 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Stämningsfull
Albion (Anmäl)   27/3 2017
Förvisso ganska sofistikerad i sin ton och en intressant stämning i filmen. Men problemet är väl ändå hela filmens intrig. Hämndmotivet känns ytterst fånigt och rent av infantilt och det skaver filmen igenom. Betyget får ändå bli en snäll 3;a, om än ytterst svag, dvs 3-
sawa (Anmäl)   19/1 2017
Intressant, men otroligt osannolik.
Medlock (Anmäl)   27/12 2014
Fullständigt magisk.
Gitarrmongot (Anmäl)   26/6 2012
Vill gratulera answai till den mest spoilerfyllda filmkommentaren i sajtens historia. Lika gruvlig i sitt syfte att förstöra filmens rykte som hämnden i aktuella films titel är i sitt ändamål att ruinera den skyldiga pianistens liv. Tycker detta oär en klassisk fransk thriller i det mer angenäma slaget, med en hämnd som skiljer sig från de i alla sydkoreanska övervåldsfilmer vi matats med under det senaste decenniet. Den stämningsbyggande pianomusiken är oftast live, något jag gillar. Tjejen i huvudrollen är bra, hennes spel fyllt med känslokyla, lite som Matilda Paradeisers i Apflickorna, kvinnan hon vill förgöra känns äkta, kultiverad och vacker. Innehållet är mer originellt än formen, men formmässig ooriginalitet till trots så höjer den sig över hundra andra dussinthrillers jag sett de senaste åren så en stark, stark trea blir det till En studie i hämnd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En studie i hämnd