En ung Jane Austen

Originaltitel: Becoming Jane
Regissör:Julian Jarrold
Utgivningsår:2007

Om En ung Jane Austen:

Baserad på en sann berättelse ur Jane Austens liv, som har präglat hennes framgångsrika och mycket älskade författarskap. Filmen utspelar sig då Jane är 22 år gammal och ännu inte har gift sig, något som främst oroar hennes föräldrar. Men så frågar en av Hampshires mest välbärgade män om hennes hand och Janes fattiga familj tackar ja åt henne. Samtidigt förälskar sig Jane i irländaren Tom Lefroy som tillfälligt spenderar sommaren hos sina släktingar i Janes hembygd. Tom har misskött sina studier i London och som straff har han skickats ut på landet. Paret inleder en romans. Men med Toms rykte och Janes familjs beslut kan kärlekshistorien bara sluta på ett sätt...

Titel: Stolthet och fördom
Regissör: Jean-Marc Vallée
År: 2009
Film nr.: 72006
Young Victoria

James Cromwell, Julie Walters, Maggie Smith, Anne Hathaway, Ian Richardson, Helen McCrory, Eleanor Methven, James McAvoy, Laurence Fox, Sophie Vavasseur, Leo Bill, Anna Maxwell Martin, Jessica Ashworth, Lucy Cohu, Joe Anderson (II), Philip Culhane

Kevin Hood, Sarah Williams

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien, USA

Recension En ung Jane Austen

- PortZebie sätter betyg 3 och skriver:
Jane Austens böcker har filmatiserats åtskilliga gånger. Förrförra årets ”Stolthet och fördom” med en förfulad Keira Knightley i huvudrollen var en trevlig och välgjord version (men som dock inte kunde mäta sig med BBC:s miniserie från 1995). ”En ung Jane Austen” är som titeln antyder inte baserad på Austens böcker, utan en kort period i hennes liv som antas ha inspirerat henne i författandet av just...

Recension av En ung Jane Austen - Läs hela!

Diskussioner om En ung Jane Austen  (0 diskussioner)
Kommentarer om En ung Jane Austen (146 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
siri_ (Anmäl)   30/12 2013
Jag kan inte låta bli att ge den en väldigt spontan femma :) Fin film om en kvinna som var före sin tid på många vis, och som berör min kvinno-själ
Bomkia (Anmäl)   9/10 2013
Söt och fin, men i grunden inget jag lägger på minnet. 3a.
FUR (Anmäl)   26/4 2013
Fantastisk! Och inte minst Lucy Cohu, i mitt tycke - mer karismatisk kvinna får man leta efter.
karlstadtös (Anmäl)   22/4 2013
Mysig och härlig film!