Enemy at the Gates

Originaltitel: Enemy at the Gates
Regissör:Jean-Jacques Annaud
Utgivningsår:2001

Om Enemy at the Gates:

Enemy at the Gates är den sanna historien om den ryske prickskytten Vasilij Zajtsev, som ensam dödade över 140 tyska soldater under striden om Stalingrad. Aldrig tidigare har västvärlden valt att skildra kriget från ett liknande perspektiv. Filmen är ett skakande stycke nutidshistoria om en av andra världskrigets blodigaste sammandrabbningar.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Luis Llosa
År: 1993
Genre: Drama, Action, Thriller
Sniper

Jude Law, Ed Harris, Rachel Weisz, Joseph Fiennes, Bob Hoskins, Ron Perlman, Eva Mattes, Gabriel Thomson, Matthias Habich, Sophie Rois, Ivan Sjvedov

Jean-Jacques Annaud, Alain Godard

Drama, Krig

USA, Tyskland, Storbritannien, Irland, Frankrike

Recension Enemy at the Gates

- Karatehunden sätter betyg 2 och skriver:
Enemy at the Gates handlar om den mest berömde sovjetiske prickskytten i Stalingrad: Vassilij Zaitsev. Zaitsev var inte den skickligaste skytten, men han blev utvald av Röda arméns politiska avdelning för sina mediala egenskaper, sitt fräscha, typiskt slaviska utseende och sin enkla bakgrund som herdepojke från Ural. Kommissarie Danilov inser vilka möjligheter detta ger och skapar Zaitsevmyten till...

Recension av Enemy at the Gates - Läs hela!

Med i listor: Krig Top 50
Diskussioner om Enemy at the Gates  (0 diskussioner)
Kommentarer om Enemy at the Gates (477 st)
Rai (Anmäl)   8/3 2018
Vet inte, men tycker den här filmen är ganska seg!
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
deswhip (Anmäl)   5/8 2016
Jag älskar den här filmen! "Everyone who has a rifle shoots! Everyone who doesn't have a rifle runs after a man who has a rifle, and when he is killed, you take his rifle and shoot!" Tänk alla ni som gnäller på att filmen borde vara på ryska hur obegripligt det här citatet hade blivit...
Dream (Anmäl)   20/4 2016
När filmen kom ut tyckte jag om den! Men då var denna typ av amerikansk krigs film nästan det ända valet, nu för tiden finns större val möjligheter till att få tag på film från viket land som helst, även Ryska! Som beskriver hur det verkligen såg ut på denna tid och inte är "Amerikaniserade" i språk eller i dramatiken och då duger inte denna film längre tyvärr, finns som sagt så mycket bättre filmer.
Sarakin76 (Anmäl)   7/12 2015
høyer fra 2 til 3.