Ensam hemma

Originaltitel: Home Alone
Regissör:Chris Columbus
Utgivningsår:1990

Om Ensam hemma:

8-årige Kevin blir genom en olyckshändelse lämnad ensam kvar hemma när hans familj åker till Paris för att fira jul. Samtidigt har ett par inbrottstjuvar upptäckt att han är ensam.

Titel: Ensam hemma 3
År: 2012
Genre: Komedi, Familjefilm, Kriminalare, Fantasy
Film nr.: 101922
Ensam hemma: Julkuppen

Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard, Roberts Blossom, Catherine O'Hara, Angela Goethals, Devin Ratray, Gerry Bamman, Hillary Wolf, John Candy, Larry Hankin, Michael C Maronna, Kieran Culkin, Kristin Minter, Diana Rein, Senta Moses Mikan

John Hughes

Komedi, Familjefilm, Kriminalare

Recension Ensam hemma

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
Ensam hemma är nog en film alla minns från barndomen, och det är fortfarande en film barn gärna ser, trots att det är minst tio år gammal. Fortfarande charmar lille Macaulay Culkin som idag är 24 år, med sin gulliga "gapande" utseende när han håller med på sina spratt mot tjuvarna. Men roligast är nog ändå att föräldrarna glömmer sin yngsta son när de med resten av barnen (minst tio) åker till Paris...

Recension av Ensam hemma - Läs hela!

Med i listor: Familjefilm Top 50, Komedi Top 50, Kriminalare Top 50
Diskussioner om Ensam hemma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ensam hemma (562 st)
Nalleman (Anmäl)   20:55 17/1
Har så otroligt svårt för Culkin.
Rele (Anmäl)   24/12 2018
En trevlig komedi. Innehållet, regi, skådespeleri och manuset håller inte så hög standar. Jag ger en svag trea.
larsen1976 (Anmäl)   22/10 2018
En odödlig klassiker..
ekback (Anmäl)   24/7 2018
En favoritfilm när man var liten! :) Var riktigt kul att se alla uppfinningsrika fällor han satte upp och hur han älskade att få vara själv hemma och göra precis vad han ville...
Lotso (Anmäl)   20/12 2017
I sin helhet är Ensam Hemma en av de mest klassiska och kända julfilmerna. Vad som gör den så minnesvärd är dess klassiska handling. Som för tiden var ganska så unik och originell. Det är allt annat efter den som härmat denna. Komedin är otroligt rolig och en av de bästa styrkorna med filmen. Skådespelet från både Joe Pesci och Daniel Stern är bra, och de har bra kemi och jobbar utifrån varandra utmärkt. Även Macaulay Culkin gör en av de bästa barnskådespelar insatserna på film någonsin. Men mitt i alla fällor, slapstick och våldet. Finner filmen julkänslan och har en stor värme omringad omkring sig. Mycket också tack vare musiken av John Williams som bara skriker julmys. Det är ganska så svårt att inte se det som en julklassiker helt enkelt. Där har gjorts uppföljare. Men de repeterade bara från denna filmen. Tvåan kan vara sevärd. Men skippa de andra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ensam hemma